חנוכה – פרסומי ניסא

היונים טענו שכדי לפרסם תורה בעולם צריך לוותר על גדרי הצניעות של הבית היהודי אבל עם ישראל דרכו בקודש היא נר איש וביתו בקדושה

תגיות: חנוכה, זוגיות, קדושה,

האזן לשיעור:

דף מקורות - חנוכה – פרסומי ניסא

השיעור השבועי של הרב יצחק חי זאגא בבית הרב קוק, ר"ח טבת נר שביעי של חנוכה תשע"ד
א. שו"ע תרעא' – צריך ליזהר מאד בהדלקת נרות חנוכה, ואפילו עני המתפרנס מן הצדקה שואל או מוכר כסותו ולוקח שמן להדליק. משנה ברורה – משום פרסומי ניסא. שו"ע תרעח' - מי שאין ידו משגת לקנות נר חנוכה ונר שבת, יקנה נר שבת, מפני שלום ביתו. ואם יש לו לשל שבת ואין לו לנר חנוכה וליין לקידוש היום, יקנה לנר חנוכה, משום פרסומי ניסא.

ב.   שם – ובבית הכנסת מניחו בכותל דרום, ומדליקין ומברכין משום פרסומי ניסא. שערי תשובה -  עבה"ט ומ"ש בשם הח"צ סי' פ"ח שתמה על זה שאין תמיהתו רק על המחבר.. שפסק בה' ר"ח כהרמב"ם וכתב שכן נוהגים בא"י וסביבותיהם וא"כ לדידהו אין לברך בנר בה"כ ע"ש אבל לדידן דמברכים בהלל בר"ח גם הח"צ מודה..

 ג.  שערי תשובה שם - עיין במח"ב בשם זרע אמת אם הדליק בלילה הראשונה בביתו ואח"כ מדליק בבה"כ יברך שהחיינו ג"כ, ואם הדליק קודם בבה"כ לא יחזור לו' בביתו ברכת שהחיינו אם לא שמדליק להוציא ג"כ אשתו וב"ב. בן איש חי וישב יא' – אם חל ליל ראשון של חנוכה בליל שבת.. וכל הקהל.. כבר הדליקו בביתם וברכו שהחיינו בביתם, לא יברכו שהחיינו בהדלקת בית הכנסת.. וספק ברכות להקל. 

ד.   ציץ אליעזר יג' סט'  - יש לברך גם בכה"ג שהחיינו בביהכ"נ.. בגלל חידוש של פירסומי ניסא..  וכפי שראיתי באמת בספר ברכת הבית.. שמזהיר להשומעים שהחיינו בביהכ"נ שיכוונו שלא לצאת, אבל אם כוונו לצאת לא יחזרו לברך בביתם אם אין להם ב"ב.. ואם מכוונים שלא לצאת א"כ למי מברך שהחיינו? ובע"כ מפני שהוא לפרסומי ניסא.. א"כ אין הבדל תו בין אם רק הוא כבר בירך שהחיינו לבין אם כולם כבר בירכו.

ה.  בית יוסף תרעא' - נראה שתיקנו כן מפני האורחים שאין להם בית להדליק בו וכמו שתיקנו קידוש בבית הכנסת משום אורחים.. וכ"כ הכל בו.. וכתב [עוד] טעם אחר שהוא כדי לפרסם הנס בפני כל העם ולסדר הברכות לפניהם שיש בזה פרסום גדול להש"י וקידוש שמו כשמברכין אותו במקהלות. וזה לשון הריב"ש.. המנהג הזה להדליק בבית הכנסת מנהג ותיקין הוא משום פרסומי ניסא כיון שאין אנו יכולין לקיים המצוה כתיקונה להדליק כל אחד בפתח ביתו מבחוץ מפני שיד האומות תקיפה ומברכין על זה כמו שמברכין על הלל דראש חדש אף על פי שאינו אלא מנהג..

ו.   שפת אמת חנוכה תרסג' – איתא בגמרא דבפורים לא קבעו הלל.. דשעבוד הד' מלכויות כל אחד ענין בפני עצמו.. ובכל גאולה מאותו מלכות נגאל יסוד אחד. ויון מול בחינת רוח. ולכן תיקנו בהלל והודאה כי עיקר רוח בחינת קול ודיבור רוח ממללא.. והיונים שעמדו להשכיח התורה היה על ידי חכמה בטילה שלהם דברי הבל. והפה לא נברא אלא להודות לכן עתה שיש גאולה ברוח, צריכין לעסוק בהלל והודאה.

ז.   דברים ז' – לא מרובכם מכל העמים חשק ד' בכם, כי אתם המעט מכל העמים. רש"י – הממעטין עצמכם.. ישעיהו מג' – עם זו יצרתי לי תהלתי יספרו.

ח.  שבת כא: ת"ר מצות חנוכה נר איש וביתו. משנה ברורה תרעה' ג' - ..דלדידן שמדליקין כל אחד בפני עצמו, מכל מקום אשה אינה צריכה להדליק.. וכשאין האיש בבית תדליק האשה, דהוי בת חיובא ובברכה..

ט.  שו"ע תרע' – ונוהגות הנשים שלא לעשות מלאכה בעוד שהנרות דולקות, ויש מי שאומר שאין להקל להם.

י.   ציץ אליעזר יב' לג' - ..הרי את מקודשת לי.. והוא יחוד קדושתי עילאי ששיתוף יחודו של עולם בא בו, כמאמרם ז"ל בסוטה ד' י"ז ע"א: איש ואשה זכו שכינה ביניהם.. וזהו סוד קיומנו כדמסיימים בברכת האירוסין: מקדש עמו ישראל ע"י חופה וקדושין. היונים בימי החשמונאים הבינו זאת כי הצביון המשפחתי המיוחד של עם ישראל הוא סוד קיומו ולכן הטילו את כובד משקלם לבטלו, וכפי שמסופר במדרש חנוכה (הובא בילקוט ספורים) בין הגזירות החמורות שגזרו עלינו גזרו גם על ביטול הייחוד - המשפחתי, וכלשון המדרש עמדו וגזרו, וכל בן ישראל שעושה לו בריח או מסגר לפתחו ידקר בחרב. אבל עמנו הבין גם הוא שכמוה של גזירה זאת כהמתת נשמת - האומה, ועמדו ולחמו, נגד גזירה זאת יחד עם נגד יתר הגזירות החמורות להשכחת התורה במסירות נפש יוצאת מן הכלל.. קבעו לזכר זה שבכל בית יהודי ידליקו נר חנוכה איש וביתו לסמל בזה החזרת העטרה ליושנה של האיחוי והאיחוד התא - המשפחתי הישראלי.

יא.         עולת ראי"ה א' תלב' – ..היונים, כשביקשו לעקור, בשנאתם הרבה מאד לתורת ישראל, לא רק את עם ישראל ממעמדם החומרי, כי אם את תכונת החיים שישראל מודיעים בעולם, שהם צריכים להיות על פי שורשי התורה, שתהיה הטהרה והצניעות יסוד הראשי בחיי המשפחה, ואחריהן ימשכו יתר המידות ודעות הישראליות, והיונים ראו בזה צרה לתרבותם הם, שבה העמידו לנס את עליצות החיים והנאותיו הגופניות והדמיוניות. הפגישה היונית והנצחון של ישראל, גרמו לתעודת ההשפעה הישראלית ביחש לעמי הארץ, שתתחיל לעשות דרכה ביתר אומץ, ובזה מהלך מגמת האחרית הרוממה ראוי הוא להיות מקושר בסדר נר חנוכה.