טקטיקה פוליטית במגילת אסתר

למה הוא מגדל את המן, מדוע היא עורכת משתאות, למה זה מלחיץ את אחשוורוש, טקטיקה פוליטית במיטבה מכינה הנס

תגיות: פורים,

האזן לשיעור:

צפה בשיעור:

דף מקורות - טקטיקה פוליטית במגילת אסתר

השיעור השבועי של הרב יצחק חי זאגא בבית הרב קוק, אור ליג' אדר תשע"ה
א.    אסתר ג' א' – אחר הדברים האלה גדל המלך אחשוורוש את המן.. וינשאהו וישם את כסאו מעל כל השרים אשר אתו.

ב.     מגילה טז. - וחמת המלך שככה, שתי שכיכות הללו למה? אחת של מלכו של עולם ואחת של אחשורוש, ואמרי לה: אחת של אסתר ואחת של ושתי. אסתר ב' א' – ..כשך חמת המלך אחשורוש, זכר את ושתי.. רש"י – את יפיה ונעצב.

ג.     מגילה יב: - ויאמר המלך לחכמים, מאן חכמים - רבנן, ידעי העתים - שיודעין לעבר שנים ולקבוע חדשים. אמר להו: דיינוה לי! - אמרו: היכי נעביד? נימא ליה: קטלה - למחר פסיק ליה חמריה ובעי לה מינן. נימא ליה: שבקה - קא מזלזלה במלכותא. אמרו לו: מיום שחרב בית המקדש וגלינו מארצנו ניטלה עצה ממנו, ואין אנו יודעין לדון דיני נפשות. זיל לגבי עמון ומואב, דיתבי בדוכתייהו כחמרא דיתיב על דורדייה.

ד.     מגילה יב: - להיות כל איש שרר בביתו, אמר רבא: אלמלא אגרות הראשונות לא נשתייר משונאיהן של ישראל שריד ופליט. אמרי: מאי האי דשדיר לן להיות כל איש שרר בביתו? פשיטא! אפילו קרחה בביתיה פרדשכא ליהוי! רש"י - אלמלא אגרות ראשונות - שהוחזק בהן שוטה בעיני האומות. לא נשתייר משונאי ישראל שריד ופליט - שהיו ממהרין להורגן במצות המלך באגרות האמצעיות, ולא היו ממתינים ליום המועד.

ה.    מגילה יד. - משל דאחשורוש והמן למה הדבר דומה? לשני בני אדם, לאחד היה לו תל בתוך שדהו, ולאחד היה לו חריץ בתוך שדהו, בעל חריץ אמר: מי יתן לי תל זה בדמים! בעל התל אמר: מי יתן לי חריץ זה בדמים! לימים נזדווגו זה אצל זה, אמר לו בעל חריץ לבעל התל: מכור לי תילך! - אמר לו: טול אותה בחנם, והלואי!

ו.      אסתר ז' – כי נמכרנו אני ועמי להשמיד.. ותאמר אסתר איש צר ואויב המן הרע הזה.. והמלך קם בחמתו ממשתה היין אל גינת הביתן.. והמלך שב מגינת הביתן אל בית משתה היין והמן נופל על המיטה.. ויאמר המלך הגם לכבוש את המלכה עמי בבית.. ויאמר חרבונה.. גם הנה העץ.. ויאמר המלך תלוהו עליו. ויתלו את המן.. וחמת המלך שככה.

ז.     מגילה טז. - והמלך קם בחמתו וגו' והמלך שב.. מקיש שיבה לקימה, מה קימה בחימה, אף שיבה בחימה, דאזל ואשכח למלאכי השרת דאידמו ליה כגברי וקא עקרי לאילני דבוסתני, ואמר להו: מאי עובדייכו? אמרו ליה: דפקדינן המן.

ח.    מגילה טו: - יבא המלך והמן... אל המשתה. תנו רבנן: מה ראתה אסתר שזימנה את המן? ..רבי מאיר אומר: כדי שלא יטול עצה וימרוד, רבי יהודה אומר: כדי שלא יכירו בה שהיא יהודית, רבי נחמיה אומר: כדי שלא יאמרו ישראל אחות יש לנו בבית המלך ויסיחו דעתן מן הרחמים. רבי יוסי אומר: כדי שיהא מצוי לה בכל עת.. רבי יהושע בן קרחה אומר: אסביר לו פנים כדי שיהרג הוא והיא. רבן גמליאל אומר: מלך הפכפכן היה. אמר רבן גמליאל: עדיין צריכין אנו למודעי. דתניא, רבי אליעזר המודעי אומר: קנאתו במלך, קנאתו בשרים.. אשכחיה רבה בר אבוה לאליהו, אמר ליה: כמאן חזיא אסתר ועבדא הכי? - אמר ליה: ככולהו תנאי וככולהו אמוראי.

ט.    מגילה טז. - ותאמר אסתר איש צר ואויב המן הרע הזה. אמר רבי אלעזר: מלמד שהיתה מחווה כלפי אחשורוש, ובא מלאך וסטר ידה כלפי המן.

י.      ביאוה"ל תרצה' - וא"ת האיך יחייבו חז"ל מה שנזכר בתורה ובנביאים.. השיכרות למכשול גדול וי"ל מפני שכל הניסים שנעשו לישראל בימי אחשורוש היו ע"י משתה כי בתחלה נטרדה ושתי ע"י משתה ובאה אסתר וכן ענין המן ומפלתו היה ע"י משתה ולכן חייבו חכמים להשתכר עד כדי שיהא נזכר הנס הגדול בשתיית היין. ומ"מ כ"ז למצוה ולא לעכב.

יא.   אסתר ב' טו' – ובהגיע תור אסתר.. לא בקשה דבר.. שם ד' יא' – ואני לא נקראתי לבוא אל המלך זה שלושים יום.

יב.   מגילה טו: - בלילה ההוא נדדה שנת המלך, ..רבא אמר: שנת המלך אחשורוש ממש. נפלה ליה מילתא בדעתיה, אמר: מאי דקמן דזמינתיה אסתר להמן? דלמא עצה קא שקלי עילויה דההוא גברא למקטליה. הדר אמר: אי הכי לא הוה גברא דרחים לי, דהוה מודע לי? הדר אמר: דלמא איכא איניש דעבד בי טיבותא ולא פרעתיה, משום הכי מימנעי אינשי ולא מגלו לי. מיד - ויאמר להביא את ספר הזכרנות דברי הימים.

יג.    מגילה יג: - ודתיהם שנות מכל עם - דלא אכלי מינן, ולא נסבי מינן, ולא מנסבי לן.. ולמלך אין שוה להניחם - דאכלו ושתו ומבזו ליה למלכות. ואפילו נופל זבוב בכוסו של אחד מהן - זורקו ושותהו. ואם אדוני המלך נוגע בכוסו של אחד מהן - חובטו בקרקע ואינו שותהו.

יד.   אורות הקודש ג' קעט' - ההסתכלות הרוחנית השלמה, שהיא ההסתכלות האלוקית, היא מחוללת את התיקון החברותי היותר נעלה, אחרי המון סבות וצינורות, של שדרות אנשים, וסדרי חיים שונים. התעופה העליונה, המתעלה מעולם המעשה וגבוליו, הוא המעמד של הרוח הגדול אשר לנשמת האדם, מתאחד הוא האדם בשיא רוחו עם המהות הרוחנית העומדת למעלה מכל ערכיו, מתעלה הוא מגבולי הזמן והמקום, והנצחיות הבהירה היא נחלתו.. החיים המעשיים נפעלים מאליהם לטובה, אבל לא יוכלו לפשט את עצמם בכל פרטי פרטיהם. מוכרחת היא התעופה העליונה לרדת, ברדתה היא נעשית ראש לשועלים, כח רודה ודוחף לעולמים מוגבלים, כח מישר נתיבות מעשה, עיון ושירה גבולית. ירידה היא לאור העליון, בירידה זו מפלג הוא שטפי אורות לכל הגבולים, לשדרות המעשיות, ולשאיפות הפועלות, תתן טרף לביתה וחק לנערותיה. בהיות החק מלא, והפלגים כבר יכולים להשקות דים, עולה היא שטיפת האורה, מתיחדת במקורה, מתרפקת על דודה, ונשמת הבריאה כולה מתעלה למקור האצילות האלוקית. ורוח האדם לעומתה עולה ממעל לכל סדרי חיים מעשיים, והוגה ישרות מוחלטות, בזיו האמת לאמתו.