פרשת וירא – הכנסת אורחים

איך אברהם מעיז לומר לקב"ה באמצע ההתגלות, שימתין לו כי באו אורחים? ועוד בזכות זה הוא זוכה לגלות את מערת המכפלה?

תגיות: הכנסת אורחים,

האזן לשיעור:

דף מקורות - פרשת וירא – הכנסת אורחים

השיעור השבועי של הרב יצחק חי זאגא בבית הרב קוק, אור ליב' חשון תשע"ד
א) בראשית יח' – וירא אליו ד' באלוני ממרא, והוא יושב פתח האוהל כחום היום. וישא עיניו וירא, והנה שלושה אנשים ניצבים עליו, וירא וירץ לקראתם.. ויאמר, א-דוני אם נא מצאתי חן בעיניך אל נא תעבור מעל עבדך.

רש"י - ..קודש הוא, והיה אומר להקב"ה להמתין לו עד שירוץ ויכניס את האורחים.

ב) שבת קכז. - אמר רב יהודה אמר רב: גדולה הכנסת אורחין מהקבלת פני שכינה..

ג) פרקי דר' אליעזר פרק לה' - ורץ להביא בן בקר וברח מלפניו בן הבקר ונכנס למערת המכפלה ונכנס אברהם אחריו ומצא שם אדם הראשון.. לפיכך חמד המערה לאחוזת קבר, אמר לבני יבוס לקנות מהם את מערת המכפלה.. ולא קבלו האנשים עליהם.. אמרו אנו יודעים שעתיד הקב"ה ליתן לך ולזרעך את כל הארצות האלה כרות עמנו שבועה שאין ישראל יורשים את עיר יבוס כי אם ברצונם, ואחר כך קנה את המכפלה.. וישמע אברהם אל עפרון. מה עשו אנשי יבוס עשו צלמי נחשת והעמידו אותם ברחוב העיר וכתבו עליהם שבועת אברהם..

ד) זוהר חיי שרה קכז. - רבי יהודה אמר אברהם ידע בההיא מערתא סימנא ולביה ורעותיה תמן הוה, בגין דמקדמת דנא עאל לתמן וחמא לאדם וחוה טמירין תמן, ומנא הוה ידע דאינון הוו? אלא חמא דיוקניה ואסתכל ואתפתח ליה חד פתחא דגנתא דעדן תמן..

ה) אגרות הראי"ה לט' – בכלל ירושלם נכללת גם כן קדושת חברון.. וכן דברי זוהר הקדוש פרשת חיי שרה דף קכח' ע"ב: "תא חזי ירושלם כל ארעא דישראל אתכפל תחותה, ואיהי קיימא לעילא ותתא כגונא דא ירושלם לעילא ירושלם לתתא..  ובגין כך כפלתא איהו דביה שריא.. , ובגין כך שדה המכפלה..". הרי שאפילו קדושת חברון ומערת המכפלה, שזהו עיקר מעלתה של עיר הקודש חברון, כלולה גם כן בירושלם, ומקור קדושת חברון הוא גם כן מצד ירושלם.

ו) אורות הקודש א' ב' – הידיעה מן העולם והמציאות, שבאה מצד החול, אינה עולה אפילו לחלק אחד מני רבבה בערך האמת, לעומת הידיעה העמוקה של העולם והישות בכלל, שבאה מצד הקודש. כי אמתת המציאות והיש הגמור של הכל, היא רק בהיות הכל בא מצד ההופעה האלוקית, מצד הסתעפות חיים וישות ממקור החיים והיש. שכל מה שמתגלה בתור עולם והויה, הוא רק כעין צל קלוש, לגבי הישות הטהורה והאדירה שבמקור האלהי..

ז) רמב"ם יסודי התורה א' - שכל הנמצאים צריכין לו, והוא ברוך הוא אינו צריך להם ולא לאחד מהם, לפיכך אין אמתתו כאמתת אחד מהם. הוא שהנביא אומר וה' אלוקים אמת, הוא לבדו האמת ואין לאחר אמת כאמתתו, והוא שהתורה אומרת אין עוד מלבדו, כלומר אין שם מצוי אמת מלבדו כמותו. המצוי הזה הוא אלוקי העולם אדון כל הארץ.. וידיעת דבר זה מצות עשה שנאמר אנכי ה' אלוקיך..

ח) הקדמה לשבת הארץ – סגולתה של כנסת ישראל היא.. בכל עוז חייה היא מכרת, שהחיים שווים הם את ערכם רק באותה מידה שהם אלוקיים, וחיים שאינם אלוקיים אינם שווים לה מאומה. היא יודעת עוד, שבאמת אין חיים אלא אלוקיים, וחיים שאינם אלוקיים אינם חיים כלל, והידיעה הזאת, מונחת בעומק תכונת נשמתה, מטבעת עליה את חותם ערכה המיוחד לה, המוטבע על כל יחיד ויחיד מיחידיה.. 'ואתם הדבקים בד' אלוקיכם, חיים כולכם היום'.

ט) שם משמואל חיי שרה - ..בזוה"ק שאברהם ושרה הם נשמה וגוף. והיינו אף ששניהם היו שלמים בגוף ונשמה, מ"מ עיקר עבודת אברהם היתה להמשיך חסדים מלמעלה למטה ועי"ז איחה את כל באי העולם.. ושרה היתה עיקר עבודתה מלמטה למעלה להמשיך את תשוקת התחתונים לעליונים.. ושניהם זכו למערת המכפלה שהיא מקום החיבור, אך באשר הוא פתח גן עדן החיבור מלמטה למעלה. וזהו ההפרש בין מערת המכפלה למקום המקדש ששם מלאכי אלקים עולים ויורדים בו שהוא חיבור מלמטה למעלה ומלמעלה למטה.. ובמערת המכפלה מצינו רק חיבור מלמטה למעלה וכל הנשמות העולות לעולם העליון עולות דרך מערת המכפלה. ע"כ מתיחס מקום זה ביותר לשרה שזו היא מדתה ביותר, ואברהם שנתגלה אליו המקום הזה הי' נמי ע"י מצות הכנסת אורחים או תפלה כנ"ל שהיא התדבקות ממטה למעלה, ועיקר מדה זו מתיחסת לשרה. וזהו מאמר המדר"ת זממה שדה ותקחהו ששרה בכל ימי' היתה עבודתה בחד קטורא לחבר תחתונים לעליונים זה שדה אשר ברכו ה' להתחבר לעלמא עלאה וזו היתה כל מחשבתה וזה הוא זממה מלשון מחשבה, ע"כ זכתה להקבר בה כנ"ל..

י) אגרות הראי"ה תקעא' – כשם שאנו מכירים ומאמינים, שתשועת ישראל תבא על ידי התחלה של קץ המגולה, שנעשה אנו בכח אשר נתן לנו ד' לעשות חיל, לרכוש את הארץ, לגאול אותה לעבדה ולבנותה, לכבוש אותה בכיבושים קולטוריים ומעשיים, כן עלינו לדעת יותר ויותר, כי רוח ד' אשר על אליהו להשיב לב אבות על בנים ולב בנים על אבותם, לעשות שלום בעולם, להשוות את המחלוקת, צריכה להתגלות גם בפעולה נפשית שלנו, פעולת האומה כולה, על ידי כוחותיה היותר טובים, תלמידי חכמים המרבים שלום בעולם.