פרשת וישלח – דינה בת לאה

מי שיכולה היתה לתקן את מידת הדין הקשה של עשו היא דוקא דינה שהיתה דין כלול ברחמים מידת מנהיגותו הגואלת של דוד המלך

תגיות: דין ורחמים,

האזן לשיעור:

צפה בשיעור:

דף מקורות - פרשת וישלח – דינה בת לאה

השיעור השבועי של הרב יצחק חי זאגא בבית הרב קוק, אור ליא' כסליו תשע"ה
א.    בראשית לב' כג' – ויקח את שתי נשיו.. ואת אחד עשר ילדיו.. רש"י – ודינה היכן היתה, נתנה בתיבה ונעל בפניה שלא יתן בה עשו עיניו, ולכך נענש יעקב שמנעה מאחיו שמא תחזירנו למוטב, ונפלה ביד שכם.           

ב.     שם לד' א' – ותצא דינה בת לאה.. לראות בבנות הארץ. רש"י - על שם יציאתה נקראת בת לאה..

ג.     בראשית ל' – ויזכור אלוקים את רחל.. ותהר ותלד בן.. ותקרא את שמו יוסף לאמר, יוסף ד' לי בן אחר.. רש"י – זכר לה.. ושהיתה מצירה שלא תעלה בגורלו של עשו שמא יגרשנה יעקב לפי שאין לה בנים, ואף עשו הרשע כך עלה בלבו כששמע שאין לה בנים. הוא שייסד הפייט (קרובות דר"ה שחרית) האדמון כבט שלא חלה, צבה לקחתה לו ונתבהלה. כאשר ילדה – משנולד שטנו של עשו, שנאמר (עובדיה א יח) והיה בית יעקב אש ובית יוסף להבה ובית עשו לקש, אש בלא להבה אינו שולט למרחוק, משנולד יוסף בטח יעקב בהקב"ה ורצה לשוב.

ד.     שיר השירים ח' ו' – שימני כחותם על ליבך כחותם על זרועך כי עזה כמות אהבה קשה כשאול קנאה, רשפיה רשפי אש שלהבתיה. שיר השירים רבה ח' - רבי ברכיה אמר, כאש של מעלה, לא האש מכבה למים, ולא המים מכבין לאש. דברים לג' – מימינו אש דת למו. רמב"ן - ועל דרך האמת יגיד.. שהאש שהוא הדת היא מימינו, כי מדת הדין כלולה ברחמים. בראשית לה' – ואביו קרא לו בנימין.

ה.    שמואל א' טז' – וישלח ויביאהו והוא אדמוני עם יפה עינים וטוב רואי, ויאמר ד' קום משחהו כי זה הוא.

ו.      שערי אורה שער ג' וד' – אדמוני הוא סוד המשכת הדין הנקרא אש אדומה, עם יפה עינים זהו סוד חסד אברהם.. עינו של עולם.. באדמוני של עשו אין בו תערובת טוב ולא יופי אלא אדמוני כולו.. עשו הרשע ירש החרב ושפיכת הדם.. ותמצא דוד כלול מן הדין ומן הרחמים..

ז.     בראשית ל' כא' – ואחר ילדה בת ותקרא את שמה דינה. רש"י - פירשו רבותינו שדנה לאה דין בעצמה אם זה זכר לא תהא רחל אחותי כאחת השפחות, והתפללה עליו ונהפך לנקבה.

ח.    פרק דר' אליעזר לז' - ..והרתה וילדה את אסנת, ואמרו בני ישראל להורגה.. עכשו יאמרו בכל הארץ שיש בית זנות באהלי יעקב, הביא שרץ של זהב, שם הקדש כתוב בו, ותלה על צוארה ושלחה והלכה, והכל צפוי לפני הקב"ה, וירד מיכאל המלאך והורידה למצרים לבית פוטיפרע, שהיתה אסנת ראויה ליוסף לאשה, והיתה אשתו של פוטיפרע עקרה, וגדלה עמה כבת, וכשירד יוסף למצרים לקחה לו לאשה, שנ' ויתן לו את אסנת בת פוטיפרע.

ט.    שפת אמת וישלח תרל"א – שכם, שמעתי מאא"ז מו"ר זצלה"ה, ראשי תיבות שכם, שם כבוד מלכותו. והוא.. המשכת רצונו יתברך גם בתוך הטבע. ולזה צריך שמירה. ודינה יצאתה יותר מדאי.

י.      בראשית לז' – ויאמר ישראל אל יוסף הלא אחיך רועים בשכם, לכה ואשלחך אליהם.. וישלחהו.. ויבוא שכמה. רש"י - מקום מוכן לפורענות, שם קלקלו השבטים, שם ענו את דינה, שם נחלקה מלכות בית דוד, שנאמר וילך רחבעם שכמה.

יא.   בראשית מח' – ואני נתתי לך שכם אחד על אחיך.. רש"י - היא הבכורה שיטלו בניו שני חלקים, ושכם לשון חלק הוא..  שפת אמת ויחי תרל"ז - נתתי לך שכם אחד על אחיך פירוש שנתן לו בחינת האחדות והתכללות להיות כולם כלולין בו ועל ידי זה יבוא הגאולה.

יב.   צפניה ג' ט' – כי אז אהפוך על עמים שפה ברורה לקרוא כולם בשם ד' לעבדו שכם אחד.

יג.    קובץ ו' קכד' - ובנגיעת שרו של עשו בכף ירך יעקב, יש פגימה של טומאה, שמפני זה סובלים ישראל הגליות. אבל זה גרם להכרח של חומרות יתירות, וחדשים גם ישנים דודי צפנתי לך, והחומרות הן נטיות מדרך האמצעי, כצולע ההולך בנטיה, והן הן יוסיפו עטרות חדשות, מי יתן טהור מטמא לא אחד.

יד.   אורות התשובה יד' לט' - ישנם צדיקים כאלה, שלא די שכשמחסרים רגע אחד את השעור המלא והחי, לפי ערכם, מהדבקות האלוקית העליונה, הם מרגישים את נפשם בעומק צרת החטא, ומתקנים את משברם ע"י תשובה עילאה, ע"י תשובה מלאה, אדירה וגדולה, אלא שגם אם הדבקות תהיה ממולאה רק מצד אחד, מיראה לבד או מאהבה לבד, הם מרגישים בזה כבר פגם עצום ופרוק של חבור הסדר האלוקי בעולם, ונפשם עורגת לאחוז במדת התשובה העליונה, לתקן את הקלקול. והצדיקים העליונים, מלאי החסד והרחמים האלוקיים על כל היצור, על כל העולמים וכל אשר בהם, מראש עד סוף, אלה הנאזרים בגבורה ונעטרים בתפארה, בתפארת אמת, הם מרגישים את אי שווי המשקל שבמערכת הדבקות המזוקקה שלהם. וגם אם המזוג של היראה עם האהבה לא יהיה נושא את המשקל השוה הראוי לו, אם חלק אחד יכריע יותר מדי על חברו, הם שבים בתשובה ועולים עד המקום העליון, שמשם משתפכים האוצרות אשר לשפעת הקודש, ומוצאים הם את המשקולת הקדושה העליונה במקומה, ומתקנים הם את פגם הצליעה של ירך יעקב, והולכים במישרים, "רגלי עמדה במישור, במקהלים אברך את ד"'. אלה הם הישרים אשר סוד ד' אליהם תמיד יגלה, "ואת ישרים סודו", אשר מזיו הציור של שאיפת יקרת מעלתם מתמלאה כל נפש חוקרת הוד וחיים, "וחקר כבודם כבוד".