פרשת ראה - שתים זו שמעתי

האמת האחת המוחלטת היא שמתגוונת לאינסוף גוונים


 שתים זו שמעתי / הרב יצחק חי זאגא

העולם שלנו עולם מורכב, ודעות בני אדם באשר לנעשה בו, שונות מהקצה אל הקצה. גם ללא המורכבות, אמרו חז"ל, כשם שפרצופיהם שונים, כך דעותיהם אינן שוות. לכאורה, בהבנה הזו, היינו מצפים, שהתורה תהיה בסגנון פוסט-מודרניסטי. כופרת באמת מוחלטת אחת, ומאמינה שלכל אדם יש זכות לזווית משלו על החיים. אבל התורה האלוקית הרי קובעת מהי האמת המוחלטת. השאלה היא, איך הדברים עולים בקנה אחד עם המציאות המורכבת?

בפרשת השבוע, 'ראה', אומרת התורה, 'ראה אנוכי נותן לפניכם היום'. מדוע פתחה התורה בלשון יחיד 'ראה', והמשיכה בלשון רבים 'לפניכם'? אמר הרבי מנחם מנדל מקוצק, להראות מראים דבר אחד, אבל לראות, כל אחד רואה לפי הכלים האישיים שלו. באמת, זהו פסוק בתהלים סב', 'אחת דיבר אלוקים, שתים זו שמעתי..'. בפסוק הזה, מונח הסוד הגדול של היהדות. האמת, היא אמת אלוקית מוחלטת שלעולם לא תשתנה. אבל האמת הזו, בהיותה שורש כל הבריאה כולה, כל המצוי כולו, מכילה היא בקרבה ים אדיר של גוונים, אינדוידואליות שאין כמוה. היופי הגדול של האמת האלוקית, אינו מסתיים בגיוונה האדיר, אלא ביכולתה לחבר לבסוף את כל הגוונים כולם, על אף ריבויים ושונותם הרבה, לאמת אלוקית אחת גדולה ומשותפת לכל.

להראות מראים אמת אחת, שולחן ערוך אחד, כללי הלכה שאין להם תחליף. אבל הדרך בה כל אחד מתחבר לתפילה, להנחת תפילין, להדלקת נרות, לטהרת הבית, בתוך כללי ההלכה הנצחיים והבלתי משתנים, היא מתגוונת מאחד לשני. אלו הם אותם כללים הלכתיים לכולם. כולם עושים אותו דבר. אבל לכל אחד יש תוך פנימי מיוחד משלו, אור שמאיר דוקא בו. כך נוצרת תרבות אמיתית. יסוד אחד קבוע ומוחלט, המתגוון בפנימיותו לאינסוף גוונים.