פרשת בחוקותי - הקמע הטוב מכולם

מהו הקמע הטוב מכל הקמעות שיביא לכם ברכה

תגיות: תורה,

הקמע הטוב מכולם / הרב יצחק חי זאגא

אנשים מחפשים מקור ברכה. התמודדות החיים אינה קלה, והשפעת הברכה האלוקית הינה דבר כמעט מוחש. רואים ששנים עושים אותו דבר, אחד מצליח, והשני הרבה פחות. לכולם ברור למה. אז כולם מבקשים את מפתח הברכה, ומנסים לפעמים גם כל מיני קמעות סגולות ברכות. אז היום אגלה לכם, מהו הקמע הטוב והמוצלח מכל הקמעות כולם.

בפרשת השבוע 'בחוקותי', נאמר, 'אם בחוקותי תלכו.. ואכלתם לחמכם לשובע, וישבתם לבטח בארצכם..' ועוד ברכות רבות. הסביר רש"י, אם תהיו עמלים בתורה, אז תזכו לכל הברכות המדהימות שמופיעות בפרשתנו. עמל תורה, הוא עמל לימודי לכאורה, ומה יש בו שיביא ברכות עצומות שכאלה? מסביר הרב קוק, שתורת ישראל שונה מכל חומר לימודי אחר, משום שיש לה מימד כפול. מימד אחד, הוא המימד הלימודי הפשוט, שמטעה אנשים לחשוב, שבזה נגמר הענין. אבל באמת, יש לתורה מימד נוסף, שמופיע על ידי המימד הראשון, והוא המימד הנשמתי האלוקי. בתוך "האינפורמציה" של תורה, בתוך האותיות, שוכן מעיין החיים, שורש הברכות כולן, השופע לתוך נשמתו חייו ומעשיו של הלומד וההוגה בתורה. אמנם, כדי לזכות לברכה, לא די רק לשבת וללמוד, צריך גם לעשות כדי לייצר כלי לקבלת הברכה, אבל השורש של הברכה, הוא עמל בתורה. כך הוא החשבון הפרטי, אבל יש גם חשבון לאומי.

כשעם ישראל, מחלק תפקידים באהבה, ויש אנשים שעובדים בעסקים, יש בצבא, יש באקדמיה, ויש לומדי תורה, וכולם מחוברים יחד באמונה אחת, כעם אחד, המכבד את כל חלקיו כולם, אז באה הברכה. לומדי התורה, מושכים את השפע, וכל בעלי התפקידים האחרים, מקבלים ומייצרים אותו במעשי ידיהם. הכבוד ההדדי, בין כוהני התורה, לאנשי המעשה, יביא לכולנו שפע עצום של ברכה לאומית.