עם ישראל הוא יצירה מיוחדת ויחודית שרק בכוחה לספר תהלת האינסוף הבלתי נתפס בשכל האנושי
עם ישראל הוא צינור השפע המושך את האור מן האינסוף ומצמצמו כך שיוכל להאיר לנבראים
מדרגת העולם כעת היא לעבוד מצד ההטבה שברצונו והמיוחדים מכוונים לאור העתיד
כח הגבורה העליונה של יוצר בראשית גנוז הוא בנשמת ישראל המהוים צינור חיים להתחדשות בריאת העולם
בעבודה מצד הטבת הבורא יש לזכור שההטבה מגלה את השלמות שבשורשה
עם ישראל ארץ ישראל ותורת ישראל הם בעצם המשכיותה של הבריאה והתהוותה כל יום מחדש
האמונה גדולה מהשכל אבל אינה הפכו, אלא הבעת גדולת אינסוף בפנימיות הנשמה
זה לא משהו שאנחנו בוחרים. רוצים או לא רוצים לכך נוצרנו על מנת להחיות את כל העולמות וסעיפיהם
העובד מתוך הכרת האמת עובד מטעמים כלליים יותר ופותחים לו את השער הכללי
הגדולים לוקחים את היסוד הטבעי של האמונה ומזקקים אותו מעלים ניצוצות עד שהאמונה תאיר את כל העולם
עם ישראל יודע את הידיעה האלוקית לא רק פילוסופית אלא מתוך היכרות פנימית שעושה אותו לעד
מעל להכרת הטוב באה ההכרזה הגדולה האומרת זו האמת ואני מאמין בה
כדי להשיב את האמונה לחיי כל נשמה בישראל, צריכים לימוד אמונה בעמקות
העולם אינו יכול להתקשר אל הבורא הבלתי נתפס אלא על ידי עדותם של ישראל הבאה מתוך עצם זרימת חייהם
רק האמונה הגבוהה רשאית להנהיג את החיים, ורק היא תצליח לעשות זאת כראוי
עם ישראל מלא כל כולו באור הגבורה בה נברא העולם ואור התפארת הגנוז בתורה ומחבר העולמות
עיקר השאלה איננה אם העבודה לצורכו או לצורכנו אלא מה אמת תכלית החיים
אמונה גבוהה נותנת אומץ וגבורה, אמונה נמוכה מרככת, אבל מי שעוזב את האמונה יחלש
תוכן אור הגבורה והתפארת יש בו חיי חכמה חסד אהבת כל הבריות וחיי פאר מקדושים
תורה ומצוות צריכים כנפים שיעלו אותם למעלה והם היראה והאהבה
הקב"ה ברא את הכפירה כדי לטהר את האמונה מטעויותיה ולרוממה לאמונת חיים טהורה ואמתית
ישראל עומד הוא בקרן אורה זו של סיפור תהלת ד' בכל אשר הוא עושה בכל מישורי חייו
יש אנשים שכלפי חוץ הם חסרי אמונה, ועמוק בפנים הם מלאי אמונה, ומתוך אמונתם הפנימית והבלתי מודעת, הם עושים מעשים טובים וגדולים
בכל דורותיה כל דור לפי ענינו ותפקידו כולם עסוקים בסיפור תהלת ד' בדגש המיוחד שיועד לכל אחד מהם
העולם הולך ומתעלה וכפי שחכמתו מתעלה בלי גבול כך ואף יותר מכך הרצון
בקורת אנושית שכלית וחיצונית של התורה גם אם תהיה ישרה לא תצליח, משום שאין לה את התוך החי הנשמתי
הנוער הישראלי עם כל להט אש נעוריו רואה את עצמו מואר באור סיפור תהלת ד' ומכוין עצמו בהתאם
הענוה מכונת את רצוננו להיפתח ולקבל את רצון ד' שאינו אלא אור החיים ממש
הכרות האמונה העמוקות המתפשטות לכל עבר, הן שנותנות ערך לכל קנייני החיים והתרבות
אפילו הרכוש הישראלי והמאמץ להתעשר אינו אלא חלק מסיפור תהלת ד' כדי לתת כלים ליעוד האלוקי הזה
הענוה אינה השפלה עצמית שעלולה לגרום לחולשה אלא מבט רחב של חסד ואמת
כל המחשבות וההרגשות הנעלות ביותר צריכות להיקשר בסופו של דבר לאמונה התמימה הילדותית הנשגבת
ישראל מגלה לעולם את כבוד הבורא שהוא התגלות הערך של כל העולם כולו רוממותו ואושרו
בלי ענוה מחשיב האדם עצמו וחוצץ בין רצונו לרצון ד' אינו מוכן לחיבור גמור לד'
המצוות מציירות את אור האמונה במציאות הארצית, ובביצוען מצטייר הציור הטבעי בתוך נפשנו, ומאיר לעולם כולו
הידיעה האלוקית היא תכונת רוחנו ואמונתנו החזקה והיא אשר נותנת לנו את הקיום הנצחי הגובר על כל
כשאתה עושה למען ד' הוא לא צריך ממך כלום זה רק כדי לחבר רצונך לרצונו
חיי הכופר אינם חיים, כי אין בהם אידיאל, האמונה היא הכרחית לעצם חיי האדם
ידיעת הקודש האלוקי חרותה בעצמות נשמת ישראל ורוחו תובעת בטבעיותה את התגלות הידיעה הזו בעולם
רצון האדם אינו אלא ניצוץ מרצון ד' המתגלה בהויה כולה ובו הוא מוצא את מעין חייו
יש מי שמגיע לאמונה אמיתית בדרכים שאינן לגמרי אמיתיות, איך מתייחסים
ידיעת הקודש האלוקי מתגלה גם בתכנית מדינתו משום שהיא עצם חייו ואי אפשר להפריד את מדינתו ממנה
חיים שלמים צריכים הכרה בידיעת שלמות הבורא ואיתה הרצון הטוב בתורתו
לפעמים פרט קטן במעשיות האמונה נראה נלעג למי שאינו יודע שהאלוקים מתגלה גם בפרטים הקטנים
האמת האלוקית העליונה השורה בנשמת ישראל היא מקימה את היקום ומפגישה אותו עם קומתו הרוחנית
המציאות החומרית משדרת ידיעות, הידיעה היא שעושה את החיים, ידיעת ד' היא שיא החיות
אמונה תמימה אינה מחייבת השכלה, אבל המחונן בשכל, לא יוכל להגיע לאמונה טהורה ותמימה ללא דעת
על ידי האמת האלוקית העליונה השורה בישראל כל הנופלים העשוקים והרצוצים יקומו וינהרו ויאירו באורה
לא ההנאה האישית העיקר אלא הטוב והתיקון להויה כולה הבאה מעשיית נחת רוח לבורא
הכפירה היא כשרון המאפשר לנו לזכך את אמונתנו מכל הקליפות שדבקו בה, לזככה ולטהרה
גאולת ישראל בארצו היא זריחת אורם של ישראל אור סיפור תהלת ד' שיאיר ויגאל את העולם כולו
במעשים ובלימוד אמונה צריך לטהר את הכונה לעשות נחת רוח לפניו
אמונה שאינה זכה עלולה להביא למידות פגומות, אך הן עצמן דוחפות להזדככות למידות עילאיות
גם אם דקדוקי ההלכות מביאות בהתחלה יראה גדולה ודאגה בסופו של דבר הן מביאות ששון ושמחה
רוממות קרן ישראל במדינתו בארצו מביאה להתברכות האור האלוקי וגילויו במלא עוצמת גבורתו וברכתו העולמית
אף שיש דרכים נעלות יותר לעבודת ד' מאהבה אל תוותר על הכרת הטוב
השקפת העולם העתידית, אשר תראה את הטוב שבעולם נקי מכל רע, היא ההשקפה הישראלית כבר היום על ידי אמונה
צריך יראה בלימודי פנימיות שלא להרס אבל אסור שהיראה תגרום שלא ללמוד אמונה
הקב"ה מתגלה כאינסוף ברוך הוא השוכן בשמי שמים ויורד ומתגלה בתחתיות ארץ להחיות ולהאיר
האדם הישר והבריא משתוקק להכיר בטוב למיטיבו ובמיוחד למיטיב הגדול מכולם
אפילו אפיקורסים שבישראל, מלאים בתוכיותם באמונה, המתגלה בעיתות משבר
מי שיראתו כה גדולה עד כי היא מועכת את כוחותיו הנפשיים ידע להשתמש בה במידה ואת המותר יפנה למרץ של עשיה
התפארת המחברת את הכתר העליון האינסופי עם המלכות המתגלה בארץ שרויה היא בישראל
מי שזוכה לאמונה בגדלות, נשמתו מאירה באור של גבורה, המאיר את שכלו, ולבסוף את פעלו, עד מדרגת צדיק גוזר והקב"ה מקיים
יראת החטא צריכה להיות על עצמו וחוגו הקרוב אבל ברמה הציבורית יש גם מהלכים אלוקיים נשגבים מבינתנו
רק עם ישראל בנוי ומסוגל בכשרון אלוקי להגות את האמת החודרת של חיבור שמים וארץ
התרגל לראות את ד' דוקא בדבר בו אתה עסוק כי כעת דוקא בו מתגלה אליך הקב"ה
כשאדם זוכה להגיע על ידי התורה, לחסידות כללית פנימית, אור האמונה הטבעית מאיר בו
מי שיראתו חיצונית אבל ניחן ברכות רבה יעלה את יראתו ויזכה למדרגות נשגבות
בעם ישראל מתגלה זרוע ד' וגבורתו, פעולתו בעולם ומלכותו על כל, לטובת העולם כולו
אותם מילים שלוש פעמים ביום וכל תפילה חדשה לגמרי מצד עומק החיים הנובעים
אחרי שלב הלחץ וההיטהרות מגיע הזמן לשחרר מחדש את הנפש להאיר באורה
יראת שמים רוממה מתגלה היא בנפש האדם בגבורה והגדלות שממלאות את ליבו
יש מי שמכריח עצמו להיות בשמחה מתוך חובה מבלי שיבין מה טוב לו באמונה
ההיטהרות בנויה על איסוף קוי הרוח והנפש לנקודתם המקורית הטהורה
כל הלימודים כולם אינם אלא הרחבה של נקודת החיים האמונית השורשית ובה תלויה הצלחתם
יראת שמים רוממה אבל פשוטה פותחת פתחים לנשגב ומחברת את עסקי העולם עם הנשגב
דוקא החכמות העולמיות ויראת שמים הטבעית השכלית הם החומר שיקבל צורה מרזי תורה ויבארם
לימוד אמונה צריך להיות עם חקירות שכליות הבנות וידיעות זה לא לימודי אוירה
השכל והרצון במקורם טהורים ורק השתעבדותם לגוף היא שבלבלה אותם
חז"ל החמירו בענייני מידות וביטלו אפילו מצות עשה מחשש מראית עין של יוהרא
אחרי עזיבת יראת שמים מגלים שהחיים איבדו את ערכם ואז שבים ליראה עמוקה שמרוממת את החיים
דוקא בגלל החוצפה שגרמה להתעבות ההרגשה אנו יותר מצליחים לעסוק בהארות שכליות עליונות
בזמן הלימוד לא מתרגשים. הזמן הנכון להתרגשות הוא רק לאחר הלימוד כדי שלא להפריע לצלילות השכל
העבודה על המידות מביאה את ההרמוניה בין השכל הרצון המידות והמעשים
אם ברור לך שמעצתך הטובה יפול חברך למידה רעה אל תיתן לו עצה זו
כשדמיונות נפסדים באים על בסיס יראת שמים הנזק שלהם גדול בהרבה מהזיות אחרות
ריבוי לימוד תורה מרומם את האדם גם אם הוא מתקשה בהבנת הלימוד ואף לא תמיד מבין את הפשט
לומדי הקבלה המוכשרים ללימוד זה ילמדו הלכה בדרך קצרה וזה וזה יעלה בידם
מי שמצרף את לימוד הנגלה עם לימוד הנסתר הרי הוא ממתיק את הגבורה הנגלית בחסד הצפון
כל מי שחננו ד' בבינת לב לא ימצא קורת רוח אלא אם ילמד אמונה בעמקות
עבודת ד' מורכבת מידיעות שכליות שהופכות בעבודת האדם לחלק מהוויתו
האמונה היא המחשבה היותר עליונה שיורדת עד לפרטים הקטנים ביותר
גם יראת שמים צריכה לקבל עליה עול יראת שמים ולעשות את מה שד' רואה כיראת שמים
כדי שפרטי תורה לא יעלמו באבוקת הכלליות יש צורך במסך שמאפשר להם להתגלות ואחר כך הכל נכלל באחדות אחת
מי שחש צמאון עצום ללימוד פנימיות כמו מזון בסיסי ליראת שמים, אינו צריך להמתין עם לימוד זה
מי שכופה את יצרו ומכריח עצמו ללמוד גם פרטי נגלה עם צמאונו לרזי תורה מביא רחמים לעולם כולו
השווית מידותינו ופעולותינו למידותיו ומצוותיו יתברך פותחת שערינו לקבלת האור
מי שרוצה להתקדם רוחנית מוכרח לקבל את מרירות סם הריפוי והתיקון המידותי
כשאין ברירה ואין דרך אחרת לקיום מצוה מסויימת מותר לומר הצריך לשם כך
אמונה יראה ואהבה ביסודם פונים לד', ומשם מאירים לכל שאר העניינים
כשהנשמה מגלה שהחיים הרוחניים מוכרחים להתחבר למעשה היא צמאה ללימוד המעשי אך הלימוד הרוחני אינו מוותר
מי ששוקע בפלפול כדי לשמוח לומד תורה לשמה, ומי שאינו מרגיש אור בפלפולים רחוקים יתגבר בכח כלליותה של תורה
שינויים בסגנון שקידת התורה הרגיל הנובעים מצמאון טהור לרזי תורה אינם מבטלים תורה
האיסור לדבר דיבורי גאוה הוא מצד עצם הדיבור הרע ולא רק משום שיביא לגאוה
יהודי נולד מאמין משורש יצירתו. האמונה אינה שאלה של יש או אין אלא ענין של חיבור
ירא שמים אמיתי נעשה עניו ובזה נפתח הוא לקבל לתוכו את אור ד' אשר עושה אותו גיבור מלא חיים
כשיהודי שוקד על התורה מתוך אהבת האומה והרצון לדעת את תורתה של אומתו הרי הוא בא ללימוד תורה לשמה
דברים קטנים הם קטנים ואין להציגם כגדולים אבל מאידך יש לראות את עומקם וחשיבותם לשלמות עץ החיים
כשלומדים רזי תורה בלי באור אבל בלב נאמן זה כמו ירידת גשמים קשה שאחר כך מביא תבואה טובה
ארץ ישראל היא אדמה, אבל שונה. למה כל גבעה הכי קטנה כאן מעניינת את כל העולם?
מטרתן של סייגות התורה לא רק להרחיק מעבירה אלא גם לשלול מעשים שיש בהם מטעם העבירה עצמה
ההולך בדרך הטוב אינו נבהל מחסרונותיו המתגלים בהשתלמותו, הפחדן מדחיקם בגאוה הזויה
בתחתית הנמוכה של בנין הרוח מוכרחים לשמור את יסוד יראת העונש, גם אם מדובר בקרטוב בלבד
כשיהודי שוקד על התורה הוא מקבל את התכונה והצורה הישראלית המיוחדת ובריבוי השוקדים מתמלאת האומה חיים
נשמה המוכשרת להתבוננות רוחנית צריכה לרומם את לימוד ההלכה ממיצריו אל הגדלות העליונה
כשלומדים בלב נאמן הדברים מתפרשים גם בשכל אבל עצם הרזים ישארו בלתי נתפסים ומעין עליון לשכל
ארץ ישראל היא אדמה עם נשמה, המגיבה למעשי היושבים עליה, המשמעות המעשית היא אדירה
כשתאות ריגושי הגוף נגמרת מתחילים לחפש ריגושים רוחניים דוגמת שכרות וגאוה הזויה
בתורה גנוז או חיינו הכלליים ולכן היא מאירה לא רק את צידנו הלאומי אלא גם את צידנו האוניברסלי באור מתוקן יותר
הקב"ה מתגלה בכל דבר בבריאה וישרי לב זוכים להסתכלות האלוקית הזו, אבל אפילו אצלם הגילוי שבתורה גדול מכולם
כשאדם לומד סודות התורה ומרגיש שאינו אוחז בהם בהבנה בהירה בכל זאת הם מאירים את כל מהותו
הארץ היא ארץ חיינו, היא חלק מעצמותנו ממש, קיום החיים הישראליים תלוי בה
הקב"ה נקרא צבאות על שם ישראל והצבאיות הזו קשורה להתחדשות העולם על ידי נשמות ישראל
הדרך להתעלות לחיי הטוב מצריכה בינה עמוקה ביחודיות כל נשמה ונשמה
כל דבר במקומו הנכון מעניק נחת אבל מחפשי הריגושים מדמיינים שמהומת התאוות היא הנכספת
יראת העונש היא כמו שתיל שהתחיל לצמוח בערוגה קטנה ואחר כך מעבירים אותו לערוגה גדולה יותר
כשם שאדם בריא בנפשו אינו מסתפק בשאלה מדוע לחיות, כך אדם בריא בנפשו אוהב את התורה
מי שעוסק ומשקיע בחלק בתורה שאינו מתאים לו עלול למצוא בתוכו נוגדנים לתורה שהוא לומד
כשהנשמה עייפה מעולם של אינטרסים צרים היא תמצא את חופשה בצלילה למעין העליון של רזי תורה
חכמי ארץ ישראל יאירו בתורתם בנשמתם את האור הגדול של הנשמה האלוקית המשוטטת על הררי ציון
אנחנו והארץ נושמים ביחד את נשימותינו. רק כך אנו זוכים לאור ד' ומתגלה עלינו כבוד ד'
בכל יום מתחדש העולם ונברא מחדש בגבורתו של יוצר בראשית המתגלה דרך נשמות ישראל