הפלפול של בעלי התוספות הנהיג את האשכנזים
מאמרי הראי"ה – לשני בתי ישראל – [השורות בהן נעסוק בשיעור] –
כשאנו רואים את הרושם של העבודה של הגאונים הראשונים ביחש להתלמוד הננו מוצאים את הצד הבקרתי בולט בה הרבה ורשמי הפלפול אינם נכרים לנו בה כל כך. אמנם כשאנו באים לדורותיהם של בעלי התוספות והחדושים, אז מוצאים אנחנו כבר את גבורות הפלפול במעלה רוממה, והצורך של השמוש בבקרת וסדרנות הולכת היא ושוקעת. בעינינו רואים אנחנו שהספרדים נסתגלו ביותר, מראשית הדורות שאנו מכירים את הבדלי הטפוסים בחיינו האשכנזים והספרדים, לסדרנות, לבקורת ולכל אותו הסגנון הפועל בחיים על פיהם. נחה עליהם רוח הגאונים הקדמונים, והכח של הפלפול אשר התגבר על ידי חכמי צרפת ואשכנז לא נעשה להם לקו עקרי בחיי הקדש שלהם. והאשכנזים לעומתם האיר להם ברק הפלפול בכל הרחבתו. חריפות השכל ועומק ההבנה בהשיטות התלמודיות נתגברו אצלם ונתהוו להחותם הטפוסי בחייהם. ורוח בעלי התוספות והחדושים נחה עליהם, ולעומת זה נתמעט אצלם העסק בבקרת ובסדרנות.
שנוי הסגנון הזה, אשר ראשית מוצאו הוא מיסוד הליכות ההבנה במעמקי התלמוד פעל ג"כ על המהלך התרבותי בהגיוני הדעות ויחש ההשקפות של העולם המדעי וההגיוני בכלל.
הצטרף לרשימת התפוצה שלנו וקבל את השיעור השבועי והחוברות החדשיות לדוא"ל