הקץ הסתום נועד לפתח את האמונה הישראלית עד שתגיע ליכולת הכללה שתדע לסקור את המציאות בראיה כוללת ולגלות את סודה
יוסף כולל את תורת הנגלה והנסתר ויהודה יודע למזגם באחדות מופלאה של שמים וארץ שמתגלה בהופעה אמונית מלכותית
כמו יוסף הצדיק גם החשמונאים מתחברים לפך הקטן הוא הנס בראשית נצנוצו ועושים מהפך שדורש אחר כך ישוב והרחבה
המריבה בין יוסף לאחיו היא מריבה של אחוות ישראל עמוקה שבהתפרטה לרכיביה היא מתגלה בתחילה כמו כוחות מתנגדים
מי שחולם ואינו נאבק למימוש החלום כאילו לא חלם. רק המתאבק בעפר המציאות למימוש חלומו יזכה להתגלות אורו הפנימי
יעקב אבינו חולם על החלום על היכולת להתרומם לשמי שמים ולמשוך אורות אל המציאות הארצית המשוועת לתיקון והתחדשות
סגולת ישראל באה לידי ביטוי בניהול החיים החברתיים הלאומיים בארץ ישראל מתוך חיבור לאידיאל האלוקי העילאי
קרב רוחני אדיר מתנהל בין אברהם לעפרון בפתח גן עדן ונצחונו של אברהם הוא נצחון הזוגיות שסודה כסוד המכפלה
בנים זה לא רק ענין ביולוגי אלא המשכת חיים של אמונה אלוקית המהווה את עצם זרימת חיינו וממשיכה בנשמת הבנים לנצח
האמונה בד' כרוכה באמונה בהבטחת הארץ לישראל. בלי ארץ ישראל השלימה הכל מתערער. נחזור בתשובה לתורת הרב צבי יהודה
אתה מדבר והם נראים כמו קירות אתה מוכיח והם מגיבים באדישות בכל זאת המשך לדבר ולהאמין בנשמת האדם ויכולתה להתעורר
יפרוט אור בראשית על מיתרי כנורות נשמותינו ותתנגן בעולם המנגינה הישראלית שאינה אלא יובל המוביל את העולם לשורשו באור ד'
המילה נפתלי פירושה עקמומיות פתלתלה אז מדוע בחרה רחל אימנו לקרוא לו כך? ואיך זה שדוקא הוא נחשב לשבע רצון ומלא ברכת השם?
מדוע נאמר מאשר ולא לאשר? שמן מבטא חכמה אז מדוע נאמר וטובל בשמן רגלו? וכי היתה לו רגל חכמה? האושר האמיתי בחיים
מי שצריך לעשות דבר הנוגע לכלל ישראל, מחוייב הוא שלא להשגיח כלל על עניניו הפרטים. כח שבט גד שבנחלתו נטמן משה רבינו
החזון בא מרוב ענין. כדי לראות צריך לרצות כי אדם רואה רק את מה שהוא מעונין בו ומרוכז בו זהו כוחו הגדול של יוסף הצדיק עלי עין
כשיעקב קובע את ברכת הבנים כאפרים וכמנשה הוא מעצב את דרכי ההתמודדות היהודית עם הגלות הארוכה עד ביאת הגואל האחרון
מדוע נשא יעקב שתי נשים? למה האימהות פוצלה בין רחל ולאה אשר בנו שתיהם את בית ישראל? תיקון העולם בחיבור הנגלה והנסתר
דוקא הוא שחושיו לקויים היכה בפתח מערת המכפלה את עשו שטען שלא מכר את חלקו הפשוט. כוחו של דן הוא העוצמה שביהודי הפשוט
לגשת זה לא רק תזוזה גופנית אלא פעולה רוחנית עמוקה כיהודה שניגש וגילה את האור כך גם אנו נקראים לגשת אל האור שלנו בלי לפחד
יוסף הצדיק מתקן במצרים את התיקון המשיחי שיעשה המלך המשיח כשיהפוך את היצר והתאוה לכח אדיר של קדושה
שניהם בני בינה זה בתורתו וזה במסחרו ושניהם תוקנו על ידי לאה אימנו שבמסחרה בדודאים חיברה את הבינה הפנימית למלכות ולמסחר
האיזון המדויק שבין בטחון והשתדלות בין הכל צפוי לרשות הנתונה האיזון של שנתיים ימים יום שמימי וארצי כאחד יביא את הגאולה
זרקו אותו לבור מכרו אותו לעבד העלילו עליו והכניסו אותו לכלא, והוא יוצא חדש ונקי מכל מרירות?! איך הוא עשה זאת? מידת ההשתוות
הצדיקים מוכנים להישבר למען האידיאל האלוקי ביודעם שבזה תלויה תקוות תיקון העולם. זהו כח יוסף הצדיק וכח החשמונאים
האידיאל הטוב והקדוש ייבנה רק על יסודות מעשיים טובים וישרים ואלה יופיעו רק אצל מי שרואה את הטוב בכל המציאות המעשית
תמר מבקשת להידבק ביהודה בן יעקב והיא זו שמתקנת אותו ומכוונת אותו לגלות את האור הצפון בתוכו לגאולת עם ישראל
הם שני השורשים הכלליים של זרמי החיים הגדולים השופעים וגועשים בעם ישראל שאנו עסוקים בחיבורם עד לעצם היום הזה
מוכרחים להקשיב לנוער בלי להתבלבל מהשמרים המעורבבים ביין הצעיר שלהם כי דבר ד' להתחדשות ישראל יוצא דוקא מפיהם
שני רצונות פועלים באדם: הרצון למנוחה שלוה והרצון להתקדמות תמידית. האושר גנוז במיזוגם לאחד. מאמץ שהוא מנוחה
קול ד' דופק מתוך ליבנו לכן נזהר יעקב אבינו מדפיקה רוחנית עוצמתית מידי ובחר בליקוט ניצוצות בהילוך הסטורי איטי ששיאו בתקופתנו
מי שיכולה היתה לתקן את מידת הדין הקשה של עשו היא דוקא דינה שהיתה דין כלול ברחמים מידת מנהיגותו הגואלת של דוד המלך
נקיעת כף ירך יעקב רומזת לגלויות עם ישראל וגיד הנשה ליום תשעה באב אבל בדורנו דוקא בגיד הנשה מצוי התיקון הגדול של ישראל
כשהדור נדחף מפנימיותו לעלות קומה רוחנית ומעשית אי אפשר לעצור זאת מוכרחים ללכת קדימה אל השלב הבא בגאולה
מתי יש לומר את האמת הישראלית הגלויה ומתי לנהוג בפתלתלות יעקובית סבלנית להולכת אור ד' במציאות הארצית המסובכת
כבוד האשה אינו רק ענין של יחסי גברים נשים אלא גם של כבוד האומה וערכיה. פגיעה באשה רק בשל היותה יהודיה היא פיגוע לאומני
מגלה לנו הרב חרל"פ שיצחק תכנן שתי ברכות לשני בניו ובסופו של דבר יעקב לקח את שתיהן, כשהנסתרת שבהן התגלתה בראובן
תפילה מתרגשת מליאת אהבה מחוברת עם הקביעות המוסרית התורנית יוצרת את השלימות הישראלית שגואלת את כל ההויה כולה
כל זמן שרחל ללא בנים היא בסכנה ליפול בידי עשיו, אם השכינה הקדושה ללא בנים היא בסכנה, מדינת ישראל אינה יכולה להיות עקרה
בדרך כלל רגליים נושאות את האדם אז איך יעקב נושא את רגליו? ריקנות מביאה חולשה, תורה מביאה עוצמות מעשיות בלתי צפויות
אומר הרב חרל"פ: הסולם מחבר ומהפך את ירידות ישראל לעליות נפלאות והוא עצם נשמת כנסת ישראל רק צריכים להתחבר לעצמנו
לוז הוא שמו הקדום של הר המוריה וגם שמה של העצם שאינה מתכלה לעולם הרומזת לאיתנות הישראלית הנצחית הגוברת על כל
יצחק מריח בבגדיו של יעקב את ריח הקטורת, גן עדן, שדה אתרוגים, עץ הדעת, וירושלים עיר הקודש, ומברכו. מה הקשר בין כל אלה?
רבקה אימנו מלמדת את כולנו שגבורת הגאולה מחברת את גבורת יצחק התורנית העילאית לגבורה מעשית פוליטית לשם תיקון העולם כולו
גויים יכולים לגור בארץ אם אינם מורדים במדינה אבל אנחנו צריכים לשכון בארץ להתחבר לעומק חייה לאור השכינה המאיר בה
תפילת יצחק אבינו שדבק באשתו בקדושה ולא היה מוכן להחליפה באחרת על אף עקרותה היא שורש מהפכת הקדושה בעולם
לאה היתה מיועדת לעשו לפני שקלקל לכן הוא עייף והיא לאה אבל הוא טעה במידתו והיא ניצחה במידתה, מיתוק מידת הדין
מי שמבין נכון את סוד האהבה היהודית הקדושה ידע לבנות זוגיות שרק הולכת ומתעצמת ומתמלאת באהבה יותר ויותר לנצח
הכהן הגדול בקודש הקודשים מתפלל שישראל לא יקחו מתנות מהגוים. מה הלחץ? למה זה חשוב? ריכוז במקור החיים העצמי
הרצון החזק האיתן המתעקש שאינו שב לאחור מפני שום מכשול ואינו נשבר הוא אשר מנצח את החיים ומביא את האדם למחוז חפצו
שרה אימנו בצניעותה ונביאותה מביאה לעולם התהוות מחודשת של החיים בעומקם האלוקי, היא אם כל חי החדשה המתקנת את חטא חוה
האם מותר לעשות סימנים כמו אליעזר בחפשו אישה ליצחק? אם הולך בקלות ומהר, האם זה אומר שהקב"ה מרוצה מהמעשה?
פתח גן עדן שבמערת המכפלה הוא הפתח לחיבור עם ישראל אל הנשמה היהודית שלו והארת אור האידיאל האלוקי במדינת ישראל
האשל שנטע אברהם יורד עם יעקב למצרים והופך לבריח התיכון במשכן שקושר ומחבר את כל אומות העולם. האור הגנוז באדמת באר שבע
אברהם צוחק משמחה. שרה צוחקת בחוסר אמון. לילד קוראים יצחק. ישמעאל מצחק את יצחק. מה פשר חגיגת הצחוק הזו?
דאגת שרה לביתה ממוזגת עם נטית אברהם להאיר לכל, מייצרת את האיזון הישראלי השלם והנכון, האיזון החסר היום במדינת ישראל
איך אברהם מעיז לומר לקב"ה באמצע ההתגלות, שימתין לו כי באו אורחים? ועוד בזכות זה הוא זוכה לגלות את מערת המכפלה?
למחשבה יש כח לתת צורה חדשה למציאות, לא רק לפני המעשה אלא גם לאחר שהפעולה כבר בוצעה, בכח המחשבה לחזור לאחור ולתקן
העולם נראה לנו פתוח וגלוי לעין כל אבל האמת היא שהוא כמו אוהל המכסה על כל הטוב וצריך לדעת למצוא את הפתח אל האור
שכם נתפסת כעיר ערבית, אבל שם הוא יסוד הבטחת ארץ ישראל, שבועת התורה, הערבות ההדדית, ואחדות העולם באחרית הימים
כל מצוות התורה תלויות בארץ ישראל אבל התלויות בארץ הן יסוד הכל בחינת "קרקע" התורה והשאר הן בחינת "מטלטלין"
הגדרת החיים של יהודי אינה מסתיימת בנשמתו וגופו אלא באדמת ארץ ישראל שתחת רגליו שהיא אשר מחיה בו את נשמתו האלוקית
האירופים נלחמים במצות מילה ובריבונותנו על הארץ אך אושרם של כל יושבי תבל תלוי בשפע האלוקי בישראל על ידי מילה וא"י
האם באמת לכסף אין ריח? אברהם אבינו לא חשב כך, ובזכותו זכינו לחוטי ציצית ורצועות תפילין. קדושת הכלכלה הישראלית
אנחנו צריכים לחשוב ישראליות להרגיש ישראליות לחיות חיים ישראליים קדושים ובזה תתגלה ותופיע ברכתנו האוניברסלית
יכולת האדם לנוע פנימה לתוכיות עולמו הרוחני והחוצה אל העולם החברתי שסביבו בכוונון נכון, קריטית להצלחתו האישית ולגאולת הכלל
אלו שתי קשתות שמופיעות יחד וסדר צבעיהן הפוך. מה פשר הצבעוניות הזו? ומדוע היא נחשבת לגילוי שכינה? קשת - לא מה שחשבתם
האחדות המעוותת של דור הפלגה שפעלה נגד אחדות ד', הביאה לפילוג הגדול ביותר בהסטוריה. מקור האחדות האמיתית בד' יתברך
יש שטועים לחשוב שעבודת השם היא ענין של ציות, זו היתה הטעות של נח, אבל אברהם אבינו הבין שזו עבודה של יזמה ואחריות
כשברכה באה במבול שלא לפי יכולת הקיבול של המקבל היא הופכת לקללה והדרך להפכה שוב לברכה כמוסה בסוד תיבת נח
התורה וישראל מכונים ראשית, מדוע? וכי העולם נברא בכוחנו אנו? והרי אנחנו רק אנשים נבראים. סוד האוניברסליות הישראלית
יחודו של האדם בכח הדיבור, כל פתיחת פה בקודש, פותחת אלפי צינורות של אור חדש, אז מדוע יחודיותו מכונה נפש חיה כמו שאר הברואים
הכח להתחדש ללא הפסק בא מהבנת הבריאה כמציאות של תנועת חיים תדירית שהויתה מתחדשת בכל רגע מחדש