השתוקקות דוד המלך לבנין המקדש, תפילותיו מלאות הדבקות, מנהיגותו מלאת האמונה ורוח הקודש, זוהי תמצית העידן העומד לפתחנו
ירושלים משפיעה שמחה ואור לכל העולם ומניפה אל על את נשמת הבאים בשעריה והיא אשר תביא את התנופה הרוחנית למדינת ישראל
המצות והיין, שני הפכים, הזריזות וישוב הדעת, החדשנות והעתיקות, הצעירים והזקנים, משילוב שניהם יחד צומחת הגאולה
להתנקות מהפרגמטיזם הקר וחסר החיים ולהתלהב באש החיים הישראליים בבריאות נשמתית יהודית מליאת אמונה רעננה שמחה וחולמת
קרבן עולה הוא קרבן המחשבות וחיבורן לקדושה אבל למה הוא נשרף כליל? ולמה הכהן מרים את דשן העולה דוקא בבגדים שחוקים?
מהי הדרך להגיע לפתיחה נשמתית שתרומם אותנו ליחסי חיבה עם הקדוש ברוך הוא. עומקים חדשים בהבנת הקרבנות
העשיה העצמאית שאינה נסמכת על אחרים, מביאה לדעת פנימית, לחיבור נשמתי אוהב לד'. סוד א' קטנה שבמילה ויקרא
כמו שהבעלים משפיע על הקרבן כשהוא נשען עליו כך גם משפיעים התלמידים על רבם והעם על מנהיגיו. עומק יחסי סומך ונסמך
ראש השנה למלכי ישראל, בו קובעים מי ינהיג ומי יהיו בעלי הסמכות בישראל, בו נולד יצחק אבינו, ובו הוקם המשכן. מה יש ביום הזה?
סבלנות אינה פשרנות, אלא גבורת גבורות המסוגלת להבין ולהכיל את המורכבות שבירידת אור ד' האינסופי למציאות המוגבלת
לפעמים מרוב צניעות נדמה, כאילו היופי הנשי הוא רק ענין ליצר הרע, והנה את הכיור המטהר עשו דוקא ממראות הנחושת, שבעזרתן התייפו הנשים
מה גרם למשה לשכוח דוקא את ווי העמודים בחשבון תרומת המשכן? ומדוע לעשות מטעות חשבונית ענין כה גדול בתיקון אמת ויציב?
משה מבקש לדעת את ד' בהתגלות יג' מידות רחמים כדי שיוכל להנהיג את עם ישראל כראוי. הקשר שבין דעת אלוקים להנהגת העם
קבלת התורה בהר סיני היתה בכפיה, לעומת זאת בימי אחשורוש חזר עם ישראל וקיבלה מרצון. למה דוקא בפורים. מה הקשר?
בבסיס כל סיפור המגילה, משתה אחשוורוש, שלא היה אלא מסיבה לזלזול בחלום הציוני של השיבה לארץ ישראל, כפי שהובטח בנבואת ירמיהו
רבים אינם יודעים שמרדכי ואסתר היו בעל ואשה. זוגיותם היהודית הקדושה היא שניצחה את זוגיות הגוים, והביאה את הגאולה
ועשית לאהרון ולבניו ככה. ככה יעשה לאיש אשר המלך חפץ ביקרו. אשרי העם שככה לו. סוד הכהונה הישראלית רמוז במילה ככה
הבגדים אינם נראים לנו ענין כה חשוב, והנה דוקא בבגדים מתגלה קדושת הכהונה, המתחברת לכתנות האור שעשה הקב"ה לאדם הראשון.
הקטורת קושרת את כל עם ישראל ואת כל חלקי המציאות ואפילו הניצוצות שנפלו אל האור הגדול היורד על ארון הברית
משה התקשה בעשיית המנורה, משום שסוד המנורה שייך לתיקון העתיד שיעשה משיח צדקנו בתורתו המדגישה את קדושת ישראל מצד עצמם
דפנות המשכן הארון השלחן והמזבח עשויים היו מעצי שטים הרומזים בשמם לשטות. מה לשטות ולהתגלות אור השם בעולם?
מה הסיבה שדוקא הלחם זכה לתוספת "פנים" ולא המנורה או המזבח? ומדוע שולחן של אוכל נמצא בתוך הקודש?
מה סוד הכרובים? צורת נערים על ארון הברית, עם כנפים למעלה? מה הענין בנעורים ומה בכנפים?
הבשורה הגדולה של בית המקדש היא דוקא באחיזת השכינה האלוקית שמעל כל הגשמה בממשות הריאלית הארצית
הקב"ה אומר אם אתם אוכלים כשר אתם שלי ומשתמע שיסוד כל החיים היהודיים זה האוכל הכשר. מה כל כך חשוב באוכל?
לאהוב את עצמנו או לבטל עצמנו? אהבה עצמית נתפסת בטעות כדבר שלילי אבל בעומקה הנכון היא מקור לכל הטוב
אם ההלכה לא בשמים, אז למה צריך סמיכה המשרה שכינה? היש בכל זאת השפעה נבואית על ההלכה? יחסי נבואה והלכה
עפ"י פסיקת מרן הראי"ה קוק ובנו הרצי"ה - הערבים יכולים להישאר כתושבים במדינה היהודית בתנאי שיקבלו לחלוטין את ריבונותה
מעשה המצוות מתוך קבלת עול מלכות שמים הוא אשר מעניק לנו את השכל היהודי המתעלה על בינת אנוש רגילה שהדמיון מהתל בה
התמר בשבעת המינים, הוא דבש התענוגות מחד, וכמיהת העולם להתעלותו מאידך. הכיצד מתחברים שני הקצוות האלה יחדיו? על רוח וחומר ומה...
כיבוד אב ואם מאריך ימי האדם ומי שנלחם על אריכות חיי הוריו נלחם על חייו שלו. מדוע כורך הפסוק מצוה זו עם שמירת שבת?
התפתחות איטית זוהי הדרך להתקדמות בריאה ונכונה אבל לפעמים מתעורר כח התחדשות ודילוג רוחני שמימי שיש לקבלו בשמחה
שירת הנשמה היא שירת האמונה היא שירת התורה ושירת החיים רק מי שיש בו שירה יש בו כח רצון ואף יכולת לממש את רעיונותיו
בזכות ירושלים נקרע הים. הארץ פועלת ומשפיעה עלינו, בכל מקום ובכל ענין.
משה חושש שעם ישראל לא ישמע לו, ולא יסכים ליסוע אל הים, להתרומם אל החזון שנראה בלתי אפשרי, הקב"ה אומר לו: אתה חושד בכשרים, דבר אל...
מנהיגותה המדהימה של מרים שתלמידותיה נשות ישראל לא חטאו במדבר. מרירות הגלות, מי המרים, באר מרים ושמעו המורים
מערכת משפט נמדדת במקום בו עליה לנהוג לפנים משורת הדין אם היא נכשלת בזה נראה כי היא נטולת נשמת חיים ואין לה עתיד
תורה לוקחת אותנו למקום עילאי, יותר גבוה מן התפילה. אומות העולם שייכות בתפילה אבל מדרגת התורה היא מדרגה מיוחדת לישראל כוהני העולם
הקשר בין מזבח אדמה, ומעמד הר סיני, סוד החזרה אל הפשטות השורשית, אל תוכיות עצמותנו באלוקים חיים
מדוע הרוב קובע? האם זה כלל טכני בלית ברירה? או שיש כאן עומק מהותי. ניתוח רוחני של הכלל ההלכתי
משפט אינו יכול להיות טכניקת סדר חיצונית, ללא מהות פנימית. כשהמשפט אינו ישראלי, הוא אינו יונק מאור החיים, בדיוק כמו מי שקנה אדון...
יהדות אינה כופה את עצמה, ואינה עושה שום סוג של הפצה לגוים, אז איך מאירים לעולם? על ידי ההתעלות הלאומית שלנו האור מאיר
התורה מצוה להקים את המשכן מעשר יריעות תפורות ומחוברות זו לזו. מה פשר הדגשת החלקיות הזו? מדוע יריעות מחולקות ותפורות? חלקי רצונות...
יש דברים בחיים שצריך לשכוח ומצוה לשכוח, ויש שצריך לזכור, המפתח לשמחת חיים
מדוע צריך רוח אלוקים חכמה בינה ודעת כדי לעשות את המשכן יפה? איך היופי קשור להשראת שכינה? כוח שרה אימנו ואסתר המלכה
איך ספירת עמנו על ידי מחצית השקל, הופכת לנשיאת ראש ישראל. מה בענין התרומה הזו מרומם ומרים לנו את הראש
הן לא חטאו בעגל. הן נמשלות ללבנה המתחדשת ומאירה בכל חושך ומשבר. מהיכן הן מביאות את הכח? סוד האיזון הנפשי של האשה היהודיה
בלי תכנית מראש, משוחרר וחפשי ליצור, אמנות יהודית בצלאל, החופש האומנותי האמיתי הקדוש והטהור
מה פירוש שוהם? מדוע ירדו האבנים יחד עם המן מן השמים? מה הקשר? ואם כבר ירדו משמים אז למה הנשיאים דוקא הביאום?
הברכה מצויה בדבר הנסתר הסמוי מן העין, אז מדוע כשמגיעים למשכן פתאום פוקדים ומונים? סוד הפקידה
סוד המלאך שהתגלה אל משה מתוך הסנה כהקדמה להתגלות ד' הוא גם סוד גאולת העולם שהתחילה אצל משה רבינו הגואל הגדול
מדוע חוזרת התורה על שמות השבטים בתחילת סיפור הגלות והגאולה? אור האבות בשבטים ומפתח קבוץ גלויות שביד בנימין
פרעה אינו רוצה שישתעשעו בחלום הגאולה, ואל ישעו בדברי שקר. כוחו של שעשוע
פרעה הרגיל את דעת הקהל אט אט. זה התחיל בעיוות דין קטן שלא כדאי לריב עליו כביכול, ונגמר בשעבוד ועינויים. זהירות מה"פרעונים"...
מצרים גאים במים, משה נמשה ממים, קורע את המים, ונופל במי מריבה, מה הסיפור של המים?
למה להכות את המצרים דוקא בצפרדע? ציפור דעה. דעתו הטהורה של האדם, היא המעצבת את נתוני הפתיחה של ילדיו. לפרשת וארא
לא היתה זו מכת גירוד אלא הפיכת אדמת מצרים לכינים. מה הענין לשמוט האדמה מתחת רגלי מצרים ודוקא עם כנים?
מדוע לקרוא למכת חיות רעות בשם ערוב? מדוע מודגשת אדמת מצרים? רז ההשגחה האלוקית המגיעה עד פרטי הפרטים של המציאות
מכת דבר מבטאה את יד ד' הפועלת בעולם ומלמדת אותנו להתבונן באמונה לעומקם של דברים ולראות בכל דבר את היד האלוקית המכוונת
היכולת ליצור מציאות, לחדש את העולם, לתת לו עיצוב טוב יותר, נתונה בידינו
'אני בינה לי גבורה'. מי שיש לו בינה עמוקה ופנימית, ימצא בתוכו גבורה מעשית גדולה. בינת האישה וגבורת לידת הבנים. איך זה קשור לארבה?
ממתי אפשר למשש חושך? מדוע קפאו המצרים במקומם? סוד האור המביא להתעלות העולם ומתגלה דוקא באוירה של ארץ ישראל
הבכורה הישראלית האלוקית מתגלה בליל הקמת האומה הישראלית בגילוי עצמי טבעי ובגילוי הכרתי שכלי ששילובם יביא לתיקון העולם
כל הגאולות בלילה, ויהי בחצי הלילה, זמן שמח, אז למה תיקון חצות עצוב כל כך?
מדוע נאמר מאשר ולא לאשר? שמן מבטא חכמה אז מדוע נאמר וטובל בשמן רגלו? וכי היתה לו רגל חכמה? האושר האמיתי בחיים
מי שצריך לעשות דבר הנוגע לכלל ישראל, מחוייב הוא שלא להשגיח כלל על עניניו הפרטים. כח שבט גד שבנחלתו נטמן משה רבינו
החזון בא מרוב ענין. כדי לראות צריך לרצות כי אדם רואה רק את מה שהוא מעונין בו ומרוכז בו זהו כוחו הגדול של יוסף הצדיק עלי עין
המילה נפתלי פירושה עקמומיות פתלתלה אז מדוע בחרה רחל אימנו לקרוא לו כך? ואיך זה שדוקא הוא נחשב לשבע רצון ומלא ברכת השם?
כבוד האשה אינו רק ענין של יחסי גברים נשים אלא גם של כבוד האומה וערכיה. פגיעה באשה רק בשל היותה יהודיה היא פיגוע לאומני
מתי יש לומר את האמת הישראלית הגלויה ומתי לנהוג בפתלתלות יעקובית סבלנית להולכת אור ד' במציאות הארצית המסובכת
כשהדור נדחף מפנימיותו לעלות קומה רוחנית ומעשית אי אפשר לעצור זאת מוכרחים ללכת קדימה אל השלב הבא בגאולה
נקיעת כף ירך יעקב רומזת לגלויות עם ישראל וגיד הנשה ליום תשעה באב אבל בדורנו דוקא בגיד הנשה מצוי התיקון הגדול של ישראל
מי שיכולה היתה לתקן את מידת הדין הקשה של עשו היא דוקא דינה שהיתה דין כלול ברחמים מידת מנהיגותו הגואלת של דוד המלך
קול ד' דופק מתוך ליבנו לכן נזהר יעקב אבינו מדפיקה רוחנית עוצמתית מידי ובחר בליקוט ניצוצות בהילוך הסטורי איטי ששיאו בתקופתנו
שני רצונות פועלים באדם: הרצון למנוחה שלוה והרצון להתקדמות תמידית. האושר גנוז במיזוגם לאחד. מאמץ שהוא מנוחה
מוכרחים להקשיב לנוער בלי להתבלבל מהשמרים המעורבבים ביין הצעיר שלהם כי דבר ד' להתחדשות ישראל יוצא דוקא מפיהם
הם שני השורשים הכלליים של זרמי החיים הגדולים השופעים וגועשים בעם ישראל שאנו עסוקים בחיבורם עד לעצם היום הזה
תמר מבקשת להידבק ביהודה בן יעקב והיא זו שמתקנת אותו ומכוונת אותו לגלות את האור הצפון בתוכו לגאולת עם ישראל
האידיאל הטוב והקדוש ייבנה רק על יסודות מעשיים טובים וישרים ואלה יופיעו רק אצל מי שרואה את הטוב בכל המציאות המעשית
הצדיקים מוכנים להישבר למען האידיאל האלוקי ביודעם שבזה תלויה תקוות תיקון העולם. זהו כח יוסף הצדיק וכח החשמונאים
זרקו אותו לבור מכרו אותו לעבד העלילו עליו והכניסו אותו לכלא, והוא יוצא חדש ונקי מכל מרירות?! איך הוא עשה זאת? מידת ההשתוות
האיזון המדויק שבין בטחון והשתדלות בין הכל צפוי לרשות הנתונה האיזון של שנתיים ימים יום שמימי וארצי כאחד יביא את הגאולה
שניהם בני בינה זה בתורתו וזה במסחרו ושניהם תוקנו על ידי לאה אימנו שבמסחרה בדודאים חיברה את הבינה הפנימית למלכות ולמסחר
יוסף הצדיק מתקן במצרים את התיקון המשיחי שיעשה המלך המשיח כשיהפוך את היצר והתאוה לכח אדיר של קדושה
לגשת זה לא רק תזוזה גופנית אלא פעולה רוחנית עמוקה כיהודה שניגש וגילה את האור כך גם אנו נקראים לגשת אל האור שלנו בלי לפחד
דוקא הוא שחושיו לקויים היכה בפתח מערת המכפלה את עשו שטען שלא מכר את חלקו הפשוט. כוחו של דן הוא העוצמה שביהודי הפשוט
מדוע נשא יעקב שתי נשים? למה האימהות פוצלה בין רחל ולאה אשר בנו שתיהם את בית ישראל? תיקון העולם בחיבור הנגלה והנסתר
כשיעקב קובע את ברכת הבנים כאפרים וכמנשה הוא מעצב את דרכי ההתמודדות היהודית עם הגלות הארוכה עד ביאת הגואל האחרון
ים של סרטים חסרי כל מטרה, ערוצים, חדשות, מבזקים, פרסומות, נראים מעניינים ובלתי מזיקים, אבל תופסים את כל המקום בשכל, בדמיון ובנפש,...
ים של סרטים חסרי כל מטרה, ערוצים, חדשות, מבזקים, פרסומות, נראים מעניינים ובלתי מזיקים, אבל תופסים את כל המקום בשכל, בדמיון ובנפש,...
לוז הוא שמו הקדום של הר המוריה וגם שמה של העצם שאינה מתכלה לעולם הרומזת לאיתנות הישראלית הנצחית הגוברת על כל
כל זמן שרחל ללא בנים היא בסכנה ליפול בידי עשיו, אם השכינה הקדושה ללא בנים היא בסכנה, מדינת ישראל אינה יכולה להיות עקרה
תפילה מתרגשת מליאת אהבה מחוברת עם הקביעות המוסרית התורנית יוצרת את השלימות הישראלית שגואלת את כל ההויה כולה
מגלה לנו הרב חרל"פ שיצחק תכנן שתי ברכות לשני בניו ובסופו של דבר יעקב לקח את שתיהן, כשהנסתרת שבהן התגלתה בראובן
בדרך כלל רגליים נושאות את האדם אז איך יעקב נושא את רגליו? ריקנות מביאה חולשה, תורה מביאה עוצמות מעשיות בלתי צפויות
למחשבה יש כח לתת צורה חדשה למציאות, לא רק לפני המעשה אלא גם לאחר שהפעולה כבר בוצעה, בכח המחשבה לחזור לאחור ולתקן
איך אברהם מעיז לומר לקב"ה באמצע ההתגלות, שימתין לו כי באו אורחים? ועוד בזכות זה הוא זוכה לגלות את מערת המכפלה?
דאגת שרה לביתה ממוזגת עם נטית אברהם להאיר לכל, מייצרת את האיזון הישראלי השלם והנכון, האיזון החסר היום במדינת ישראל
אברהם צוחק משמחה. שרה צוחקת בחוסר אמון. לילד קוראים יצחק. ישמעאל מצחק את יצחק. מה פשר חגיגת הצחוק הזו?
האשל שנטע אברהם יורד עם יעקב למצרים והופך לבריח התיכון במשכן שקושר ומחבר את כל אומות העולם. האור הגנוז באדמת באר שבע
פתח גן עדן שבמערת המכפלה הוא הפתח לחיבור עם ישראל אל הנשמה היהודית שלו והארת אור האידיאל האלוקי במדינת ישראל
האם מותר לעשות סימנים כמו אליעזר בחפשו אישה ליצחק? אם הולך בקלות ומהר, האם זה אומר שהקב"ה מרוצה מהמעשה?
שרה אימנו בצניעותה ונביאותה מביאה לעולם התהוות מחודשת של החיים בעומקם האלוקי, היא אם כל חי החדשה המתקנת את חטא חוה
הרצון החזק האיתן המתעקש שאינו שב לאחור מפני שום מכשול ואינו נשבר הוא אשר מנצח את החיים ומביא את האדם למחוז חפצו
הכהן הגדול בקודש הקודשים מתפלל שישראל לא יקחו מתנות מהגוים. מה הלחץ? למה זה חשוב? ריכוז במקור החיים העצמי
מי שמבין נכון את סוד האהבה היהודית הקדושה ידע לבנות זוגיות שרק הולכת ומתעצמת ומתמלאת באהבה יותר ויותר לנצח
לאה היתה מיועדת לעשו לפני שקלקל לכן הוא עייף והיא לאה אבל הוא טעה במידתו והיא ניצחה במידתה, מיתוק מידת הדין
תפילת יצחק אבינו שדבק באשתו בקדושה ולא היה מוכן להחליפה באחרת על אף עקרותה היא שורש מהפכת הקדושה בעולם
גויים יכולים לגור בארץ אם אינם מורדים במדינה אבל אנחנו צריכים לשכון בארץ להתחבר לעומק חייה לאור השכינה המאיר בה
רבקה אימנו מלמדת את כולנו שגבורת הגאולה מחברת את גבורת יצחק התורנית העילאית לגבורה מעשית פוליטית לשם תיקון העולם כולו
יצחק מריח בבגדיו של יעקב את ריח הקטורת, גן עדן, שדה אתרוגים, עץ הדעת, וירושלים עיר הקודש, ומברכו. מה הקשר בין כל אלה?
אומר הרב חרל"פ: הסולם מחבר ומהפך את ירידות ישראל לעליות נפלאות והוא עצם נשמת כנסת ישראל רק צריכים להתחבר לעצמנו
אנחנו צריכים לחשוב ישראליות להרגיש ישראליות לחיות חיים ישראליים קדושים ובזה תתגלה ותופיע ברכתנו האוניברסלית
האם באמת לכסף אין ריח? אברהם אבינו לא חשב כך, ובזכותו זכינו לחוטי ציצית ורצועות תפילין. קדושת הכלכלה הישראלית
האירופים נלחמים במצות מילה ובריבונותנו על הארץ אך אושרם של כל יושבי תבל תלוי בשפע האלוקי בישראל על ידי מילה וא"י
הגדרת החיים של יהודי אינה מסתיימת בנשמתו וגופו אלא באדמת ארץ ישראל שתחת רגליו שהיא אשר מחיה בו את נשמתו האלוקית
כל מצוות התורה תלויות בארץ ישראל אבל התלויות בארץ הן יסוד הכל בחינת "קרקע" התורה והשאר הן בחינת "מטלטלין"
שכם נתפסת כעיר ערבית, אבל שם הוא יסוד הבטחת ארץ ישראל, שבועת התורה, הערבות ההדדית, ואחדות העולם באחרית הימים
העולם נראה לנו פתוח וגלוי לעין כל אבל האמת היא שהוא כמו אוהל המכסה על כל הטוב וצריך לדעת למצוא את הפתח אל האור
יש שטועים לחשוב שעבודת השם היא ענין של ציות, זו היתה הטעות של נח, אבל אברהם אבינו הבין שזו עבודה של יזמה ואחריות
אלו שתי קשתות שמופיעות יחד וסדר צבעיהן הפוך. מה פשר הצבעוניות הזו? ומדוע היא נחשבת לגילוי שכינה? קשת - לא מה שחשבתם
יכולת האדם לנוע פנימה לתוכיות עולמו הרוחני והחוצה אל העולם החברתי שסביבו בכוונון נכון, קריטית להצלחתו האישית ולגאולת הכלל
כשברכה באה במבול שלא לפי יכולת הקיבול של המקבל היא הופכת לקללה והדרך להפכה שוב לברכה כמוסה בסוד תיבת נח
האחדות המעוותת של דור הפלגה שפעלה נגד אחדות ד', הביאה לפילוג הגדול ביותר בהסטוריה. מקור האחדות האמיתית בד' יתברך
אלול, ראש השנה, עשרת ימי תשובה, יום הכפורים, סוכות, הכל מכוון לאור הישראלי היחודי שמתגלה בשמיני עצרת, ודוקא אז מברכים את המלך?
מדוע לנסך מים על המזבח, מה כל כך שמח בזה, למה גדולי ישראל היו רוקדים, ומדוע כבר יעקב אבינו ניסך מים? סוד ניסוך המים
"תצפנם בסוכה", מה יש לצפון אותנו בסוכה? צד צפון בעזרה הוא הצד היותר קדוש, ומאידך יצר הרע נקרא צפוני, מצפון תפתח הרעה, ומה רב טובך...
ערבה דומה לשפתיים שאחראיות על כח הדבור אז מדוע נהגו הנביאים בעלי ניב השפתיים דוקא להכות עם הערבה בקרקע? לא עדיף לדבר?
יום הכפורים הוא לא יום דין נוסף. כבר היה ראש השנה. יום הכפורים הוא יום האהבה הגדול שמאהבת ישראל באים בסיום היום לשיא של שמע ישראל
מתוך הגלויות והנפילות עולה היא גבורת התשובה המלקטת ניצוצות דוקא מהחושך וההתמודדויות והופכת אותם לשמחה גדולה
קביעות היא מוסריות, אבל התנועה מאפשרת התעלות, היציבות באה מקביעות אמונית מחוברת לד' בתוך התנועה המתמודדת
קדושת כללות ישראל אינה בחירית אלא אלוקית מוחלטת עד שבכל יהודי שוכן האור ומתוך האור הכללי הזה יאיר העולם כולו
מעיין התשובה גנוז באדמת ארץ ישראל, חולשה בקיבוץ גלויות בתוספת 800 אלף יורדים מצריכים תשובה ארץ ישראלית
מה שעושה את התורה קרובה אלינו בקרבה פנימית נשמתית זה תורה שבעל פה שפועלת ועושה עם קדושת הברית ולימוד פנימיות
במעמד הקהל היו נקהלים כל עם ישראל גברים נשים וטף, לשמוע דוקא את המלך קורא בתורה, מדוע לא הכהן או ראש הסנהדרין?
אות ה"א שעומדת כמילה לבדה באמצע שירת האזינו מגלה את מהות הישראליות שמתעלה בתקיעת שופר
כשהעולם יזוקק נוכל לראות בבירור כי מאחורי כל מהלך כל ארוע בעולם מכל סוג עומד הקב"ה ובאמת סוכת דוד מעולם לא נפלה
לא פשרנות דתית אלא אש התורה והדקדוק במצוות היא אשר תביא את הראיה העמוקה ואור החסד הנדרשים לאחדות והתפתחות
וזאת הברכה ובזאת יבוא אהרון השכינה הקדושה הרמוזה במילה וזאת היא מקור הברכה והכפרה היורדת ושורה במדינת ישראל
התודה המודה על האמת ומכירה בטוב שהקב"ה משפיע, היא אוצר כל הטוב והשפע והיא הממלאה את ליבו של האדם בשמחה
כשאדם זוכה ללב של דעת הוא כאילו נברא מחדש ומקבל עינים שרואות ואזנים ששומעות עמקות חיים שמעולם עוד לא חווה
מי שמתעלה אל התוך הפנימי הנשמתי שלו יכול לעלות מעל הזמן ולהתחבר לעבר ולעתיד ולשתות ממעיין הנעורים הנצחי
דוקא משום שפסקה זוהמת הנחש מישראל בהר סיני ועצמותנו תמיד קדושה, ההתמודדות היצרית של ישראל עוצמתית לאין ערוך
תשובה אמיתית כוללת לא רק את פרטי מעשינו אלא גם את האכפתיות מכל יהודי ויהודי מכל עם ישראל בכל מישורי חייו
מה יש להבטיח עליונות לעם ישראל שבטבעו אינו מחפש שום עליונות על אדם וכל כולו ענווה מוסרית צרופה ואהבת כל האדם
אומר הרב קוק: דבקות אלוקית שאינה מתחברת לחיים היא הזיה בטלנית וזו המתחברת לעולם העשיה היא מקור השפע לחיים
דימוי המשיחיות כהזיה חסרת סבלנות נוצר מבורות כי היכלו של משיח הוא דוקא היכל הסבלנות לתהליכי התפתחות מורכבים
חזרנו לארץ ישראל אבל עוד לא באמת עיכלנו את חשיבות המקום להארת אור ד' בתוכנו ובכלל זה לבהירות החשיבה המשפטית שלנו
הנביא צריך מתוך חיבור לכלל ישראל להתעלות בתוך נשמתו כדי לזכות לגילוי נשמתי של עצמות חייו וברחמי שמים לזכות לנבואה
השופט הנביא הכהן וגם המלך עסוקים במשיכת אור ד' לעולם העשיה לרומם אותו אל הקודש. מתוך כנס רוח ירושלמית, ג' אלול תשע"ו, בנושא -...
כנס תנועת רוח ירושלמית לכבוד ג' אלול תשע"ו, שהתקיים בבית הרב קוק בנושא 'מרימים את הרוח', עם הרב יוסף טולידאנו הרב שאול פיינה הרב...
ראיית העיניים אינה רק ענין של עדשות טבעיות או מזכוכית אלא היטהרות המביאה את האדם ליכולת ראיה לעומק הרוחני של המצוי
הברכה באה מן האינסוף מעל לשליטת העין המצמצמת או לעין הרע, וזוהי היכולת הישראלית להתברך ממקום שמעל לגשמיות הגבולית
הישרות היא הטבעיות האלוקית שבאדם הנוהג ביושר בתוך כל סיבוכי העולם, החינוך לישרות אפשרי רק על ידי לימוד תורה
שיא האמונה היהודית ושורש הקיום היהודי מחוברים נצחית לקדושה שבמימד המקום המתגלה יחודית בקדושת הר הבית
דוקא על הר עיבל לעשות מזבח לאכול מהשלמים ולשמוח? האם אין זה הר הקללה? עומקה של אמונה המביאה לאהבה ושמחה
תכונותיה של ארץ ישראל פירותיה מעיינותיה נופיה והאקלים שלה מסייעים להתגלות אור ד' ותורתו בתוכנו. צאו לטייל בארץ
מי שמתחבר עם התורה במיזוג הוויתי ושומע את מנגינתה הפנימית רואה את האור שבפרטים הקטנים עם כל סיבוכיהם העולמיים
כשעם ישראל יסיים בעבודתו הפרטנית והעקבית למשוך את אורות העבר לתיקון העתיד אז נזכה באמת לגילוי האורות הגדולים
מדוע לומר לעם הסגולה אתם עם קשה עורף? מה פשר המחמאה הזו? קשיות העורף של המאמינים הגדולים שמנצחים את העולם כולו
בתפילין האור יורד למוח החושב וממשיך למוח שבעורף וממנו קדימה אל הפה, לעומת ערפו של פרעה שהתאמץ להשאיר את האור בעורף
תפקיד יראת שמים להביא את האדם לפתיחת שערי הלב באהבה עצומה שתביא להתפשטות נשמתית כובשת שתנצח את הכל
ההבדל הגדול בין מי שלומד מבין וזוכר למי שלומד מבין זוכר וגם מרגיש דבקות פנימית הוא שמביא את העולם לאחדותו הכללית
באנו לארץ ישראל המסוגלת לאהבת ד', אבל מחוסר לימוד פנימיות, עדיין איננו יודעים שאהבת ד' היא הגילוי של עצם פנימיות חיינו
אברהם העברי, ויעבור ד', ויתעבר ד', כי לא תעבור את הירדן, סוד תפילת משה המבקש לגלות את אור העתיד בחייו, וויתורו למען הכלל
הקריאה המהוה את שיא אמונתנו בד' אחד שברא את כל העולם פותחת בקריאה לישראל דוקא. מדוע? וכי יחוד הבורא נוגע רק אלינו?
מקור הליברליות בהתבסמות וזיכוך העולם אך יש להיזהר מפינות באנושיות שעדיין נותרו בלתי מתוקנות ומנסות לנצלה
כל המצוות ניתנו לקיימן בארץ ישראל ואפילו המלאכה הנעשית בארץ מתקנת את העולם ולכן כאן יש ללכת לעבודה באורות
מדוע בתורה היא נקראת ירחו ובנביא יריחו, למה יהושע כובשה בשבת ומחרימה, מדוע עיקר הירדן הוא מול יריחו, סוד מנעולה של הארץ
מצות כיבוש וישוב ארץ ישראל עומדת במרכז עבודת ד' בדורנו אך מי מאומות העולם שאינו מורד בשלטוננו על הארץ יוכל לשבת כאן
כשהמנהיג מתוקן העם מתוקן, לא בוחרים מנהיג על פי מחיר המעדן או הטלפון הנייד, עם ישראל צריך מנהיגות שורשית שיוזמת גאולה
ארבעה שמות שונים מזכירה התורה לחרמון. מדוע? בתהלים מדובר על טל חרמון שיורד על הררי ציון. איך מגיע הטל מחרמון לציון?
כשאויבי ישראל מנסים להילחם בישראל בכח הדיבור זהו ביטוי דוקא להתייבשותם האידיאולוגית ולנצחונם המכריע של ישראל
משה מבקש שיקום אחריו מנהיג טוב לישראל והקב"ה משיב לו בקרבן התמיד. מה הקשר בין התמיד לבין המנהיגות בישראל?
אור ד' שוכן עלינו ממש בממשותנו הארצית הפרטית והציבורית ועומד במרכז המאבק על אופיה היהודי של מדינתנו
היא לב התורה שמביאה לאהבת ד' אמיתית וליכולת ניתוח תורנית הנדרשת גם למאבק העולמי בתעמולה האנטי הלכתית המתחזה למוסרית
הקנאה מתחילה בחולשה ועייפות מקטנות העולם שהופכות לעצבות שמביאה את הקנאה. הפרגון בנוי על חסינות רוחנית שמחה
כשארץ ישראל מאירה בתוכנו באורות גדולים אסור ליפול לענווה מטופשת מוכרחים לגלות את האור גם אם נצטרך לנהוג בעזות
מנהר הבינה העמוקה הכל יאיר גם הצדדים הרוחניים וגם הצדדים המעשיים הגשמיים והחברתיים
הכרה חודרת ופנימית בישראל תשחרר את התפיסה ותביא את כולנו לפריחת חיים ולעליית קומה
מחוסר הכרה עמוקה בסופו של דבר הנסיונות נרקבים ועל החסרון קם עולם חדש עמוק וחי
שטחיות הכרתנו את עצמנו היא שגורמת לנסיונות הגאולה להתמסמס מחוסר עומק וחיבור למעיין החיים
האצלת הרוח ממשה לשבעים הזקנים משאירה את משה במרכז ההשפעה אך מייצרת דגם מנהיגות חדש של דבקות באצילי הרוח
ההכרה העולמית אלוקית הכוללת כל נובעת מהאמת האלוקית שבתוכנו שהיא יסוד קיומנו וגבורתנו
ההכרה העולמית אלוקית חובקת באהבה את כל ומתנשאת בגבורה על כל, מלאה ענוה עם כל ורחמים על כל
הטוב מבחין את הרע והרע מעמיק את הטוב הניגודים רק מרחיבים ומעמיקים את מציאות הטוב
כל מה שיש בעולם נובע מגבורת הבורא שמאירה מתוכנו ועל כן אנו מלאים רחמים על כל
היצר הטוב והיצר הרע יצירה אחת היא מידי אל עולם הכל נעשה ברצונו והכל עולה במעלות הקודש
אנחנו מחדשי העולם וברור אם כן שאיננו עוזבים את הגוף הפרטי והלאומי שחידשנו אלא מנצחים אותו
תורת ישראל היא בעיקר המשכה של היצירה חידוש מעשה בראשית בכל יום על ידי לימודה בישראל
ארץ ישראל היא תנאי הכרחי לחידוש העולם על ידי ישראל ולכן לאומיותנו מחוברת אליה בדוקא
אלימלך ומחשבתו הטובה לכונן מלכות בישראל נופלים דוקא בשדה מואב. מדוע? מדוע דוד המלך נחשב למציאה שבאה ממואב? ובכלל מה למלכות בישראל...
חיים מאושרים מלאי רצון חזק ורענן, בנויים על חיבור של אהבה לאור המאיר בפנימיותם של פרטי החיים
אסור להסתכל על ארון הברית ליהנות ממראהו. למה? מה זה שונה מהתענגות על כל מצוה אחרת? לעומקה של ההתענגות על ד'
משה סופר את ישראל בספירה שאינה מפרידה. הכיצד? זהו הסוד הגדול של ירושלים המכלילה את כל היופי הפרטני
משה סופר את ישראל בספירה שאינה מפרידה. הכיצד? זהו הסוד הגדול של ירושלים המכלילה את כל היופי הפרטני
בכל יום מתחדש העולם ונברא מחדש בגבורתו של יוצר בראשית המתגלה דרך נשמות ישראל
הקב"ה נקרא צבאות על שם ישראל והצבאיות הזו קשורה להתחדשות העולם על ידי נשמות ישראל
חוש הקודש של חז"ל יודע איך להישמר מפח יוקשים ולהגן על הקיום הרוחני הישראל נגד המסיונריות
רכי לב וקטני דעת עומדים גם היום מול פיתוי מסיונרי המוגש בלבוש של אהבה אוניברסלית וסיוע כספי
גודל הנזק ברוחניות תלוי ביחש ישר לרמת המגע הרוחני אם בהכרה או בהרגשה או באמונה
כמו שצמחים ובעלי חיים זקוקים לאקלים מסויים ואף לתנאי חיים כמו מים כך גם בעולם הרוחני
כתוצאה מהמלחמה להשבת הגניבה מתגדלים ומקבלים משנה אומץ באמונה ומוסר
מדוע גם הבכור קודש וגם העשירי קודש? החיבור בין השורש של הכל לתכלית הכל והאופי הישראלי הנובע מהחיבור הזה
כשהקדושה לוקחת בחזרה את האורות שנגנבו ממנה היא גם לוקחת את הטוב שבמקסם הכזב
כשישראל מודיעים בעולם שד' משגיח גם על הפרטים הכי קטנים זה מביא התעלות גדולה
ההפקרה של העולם המעשי לא רק מונעת מאור הקודש להתפשט בהויה אלא גם מורידה את ערכו
הרעיונות הקדושים שנגזלו על ידי הנצרות יחזרו ויאירו ויצאו משביים בגאולת ישראל
לפני זריחת אורם של ישראל העולם הוא מחולק ומפורד לשברי שברים וחסרה ההרמוניה
החיבור האמוני הישראלי בין אמונה למעשה יישר את העולם כולו ואור יזרח לישרים
העולם הגויי אינו מוכשר עדיין לקבל את ההשקפה האלוקית המחברת שמים וארץ יחדיו
הנצרות הפקירה את העולם המעשי ואמרה שהאלוקים לא יביא את האדם בחשבון על מעשיו
האם קדושת הכהן היא למעלה מישראל? מדוע עליו להיות פרוש גם מהמותר לישראל כדי למלא את תפקידו? ואיך הפרוש מתחבר לכלל?
ישראל מכיר את התרבויות העולמיות אורם ומחשכיהם וכמו שניצח את האלילות כך ינצח את החושך הקל יותר
העולם אינו מסוגל כעת לחיות כמו עם ישראל באור ד' האחד והמקיף אנו נביאו להסתגל לכך
לא מוותרים על שום דבר לא בחומר ולא בפוליטיקה ולא בשום דבר את הכל מעלים קומה
תפקיד עם ישראל לטהר את העולם כולו מכל מחשכיו מכל הצער והסבל לעשותו מאושר
הבורות התורנית הנוראה השוררת במדינת ישראל היא אשר מונעת מאיתנו למלא את תפקידנו האלוקי
למה בעצם שלא יבוא אהרון בכל עת אל הקודש אם הוא באמת ראוי? שיעור חגיגי ליום העצמאות משולב עם שירה
העולם מחכה לחיבור הישראלי אל האינסוף המביא את שפע האור והברכה לכל העולם כולו
העולם ומלואו מלא בהמתנה ובציפייה נסתרת לגילוי אורם של ישראל גם אם נראה להיפך
שליטת הארס הזה נגמרת על ידי ישועתם של ישראל אז ינוסו הצללים ואור חדש על ציון יזרח
כשהמעשים נעשים קטנים ומאבדים את התוך הרוחני הכל מסתבך. התיקון בנוי על שיבה לתעופת הרעיון שיחדש את המעשיות
אותו ארס רוחני מנסה לעקור יהודים משורשיהם על ידי ניצול חולשה כלכלית או בורות
הארס הפוגע באמונה האחדותית אם חדר חלילה הרי הוא פוגע בדם החיים בעיקר העיקרים
האמונה בד' אחד היא לא רק המפתח לזרימת החיים אלא היא הקובעת את עתידנו תקותנו חוזקנו ובטחוננו
השכל הגבולי גורם נטיה להגשמה וצריך כל הזמן לטהר את האמונה ולזכור שאת עצמות האלוק איננו תופסים
הגשמה היא הגבלה ומי שמגשים באלוקות הוא עובד עבודה זרה שמייחס אלוקות לנבראים
ביום השמיני נחנך המשכן כי השמיני מעל הטבע אבל מדוע המלכות הארצית והטבעית בישראל מחוברת שוב ושוב אל היום השמיני
האמונה הטהורה בד' אחד היא לא רק ענין פילוסופי אלא מקור החיים הטהורים השופעים בישראל
בשבת הגדול לפני פסח קוראים את פרשת צו משום שבה מופיעה הגעלת כלים הרומזת לליבון וטהרת העולם שמתחילים בליל הסדר
הנצרות הפקירה המשפט וניתקה אותו ממקורו האלוקי נתון לגחמותיו של השופט והמליכה את האינטרס
רק באדמת ארץ ישראל בה סגולתנו הנשמתית מתגלה זורחת גם סגולת השראת השכינה שבמשפט
בתחילת יסוד המשפט בישראל מלמד משה רבינו שהמשפט אצלנו הוא בעצם דרישת אלוקים
הילדות עומדת במרכז ליל הסדר, עד שאפילו גדולי הדור צריכים לשאול מה נשתנה כמו ילדים קטנים. מדוע? ואיך זה קשור למצה ולחטיפת האפיקומן?...
היוונים הרגישו שבסמיכת הדיינים מסתתר כוח סגולתנו ונלחמו נגדה ור' יהודה בן בבא מסר נפשו להמשיכה
הכל אבל הכל מחובר אצלנו לקודש כולל הקנין העושר והכבוד ואפילו הממשלה בישראל
המשפט הישראלי בנוי על השראת השכינה ששורה על הדיין הסמוך ובו מתגלה האחדות האלוקית שלנו
אור ד' אחד חי ממש בקרבנו בתוכנו. זהו מקור האור שמאיר את השכינה בתוכנו ובכוחה אנו מייחדים את הכל
נשמת כלל ישראל היא נשמה אחת ממש והיא הנותנת לנו את האחדות המלאה היחודית רק לנו
אכילת המצה יוצרת בנו חירות המכינה את התחדשות הנשמה בליל הסדר. מדוע החירות הרוחנית של הנשמה קשורה דוקא לאכילה גופנית?
מרכז החיים שלנו הוא בקודש העליון האינסופי ואנו נולדים ממנו בהשתלשלות הדרגתית מקודש לאמת ולאמונה
החיבור הפנימי המוסרי לתורה מביא אותנו להתברכות אדירה בכל מישורי החיים והאומה ממשיכה להתחיות
מיד בחיבורנו לחוקי התורה אנו באים למקום נשמתי ועילאי יותר האומר לא רק ככה זה אלא כך ראוי שיהיה
על ידי דבקות בתורה וחוקיה עם ישראל זוכה להידבק במקור חייו ולהתברך בברכת ד' ואם לאו אז חלילה להיפך
גם בצדדים הלאומיים של הקשר בין תורה לעם וארץ יש שלשלת סיבתית ודבר גורר דבר
כשמתעלים למקום של הבנה מוסרית אז מושכים את כל השלשלת החוקית הסיבתית אל אור החיים
יש מועקה בלתי מוסברת במניעה המכריחה את השלשלת הסיבתית לנהוג על פי חוקיה ללא שינוי
ישנן שתי הבנות כלליות בכל נושא. האחת היא ההבנה הסיבתית החוקית והשניה היא המוסרית מדוע כך ראוי
בעם ישראל מתגלה זרוע ד' וגבורתו, פעולתו בעולם ומלכותו על כל, לטובת העולם כולו
רק עם ישראל בנוי ומסוגל בכשרון אלוקי להגות את האמת החודרת של חיבור שמים וארץ
ההצהרה ההסטורית הזו נולדה מתוך הכרתו של לורד בלפור בקשר הפנימי החי של עם ישראל לתנ"ך זהו למעשה מפתח הגאולה
התפארת המחברת את הכתר העליון האינסופי עם המלכות המתגלה בארץ שרויה היא בישראל
הקב"ה מתגלה כאינסוף ברוך הוא השוכן בשמי שמים ויורד ומתגלה בתחתיות ארץ להחיות ולהאיר
רוממות קרן ישראל במדינתו בארצו מביאה להתברכות האור האלוקי וגילויו במלא עוצמת גבורתו וברכתו העולמית
גאולת ישראל בארצו היא זריחת אורם של ישראל אור סיפור תהלת ד' שיאיר ויגאל את העולם כולו
סוד המהפכנות היהודית ההופכת את מתנגדיה למשרתי דרכה האידיאולוגית רמוז במס הבלתי מוסבר שהטיל אחשורוש
סוד המהפכנות היהודית ההופכת את מתנגדיה למשרתי דרכה האידיאולוגית רמוזה דוקא במס שהטיל אחשורוש על הארץ ואיי הים
מדוע מספרת המגילה שאחשורוש הטיל מס על המדינות? למי אכפת? פסוק תמים שנראה שולי, אך בו כנוס סוד המהפכנות היהודית
על ידי האמת האלוקית העליונה השורה בישראל כל הנופלים העשוקים והרצוצים יקומו וינהרו ויאירו באורה
האמת האלוקית העליונה השורה בנשמת ישראל היא מקימה את היקום ומפגישה אותו עם קומתו הרוחנית
ידיעת הקודש האלוקי מתגלה גם בתכנית מדינתו משום שהיא עצם חייו ואי אפשר להפריד את מדינתו ממנה
ידיעת הקודש האלוקי חרותה בעצמות נשמת ישראל ורוחו תובעת בטבעיותה את התגלות הידיעה הזו בעולם
הידיעה האלוקית היא תכונת רוחנו ואמונתנו החזקה והיא אשר נותנת לנו את הקיום הנצחי הגובר על כל
ישראל מגלה לעולם את כבוד הבורא שהוא התגלות הערך של כל העולם כולו רוממותו ואושרו
אפילו הרכוש הישראלי והמאמץ להתעשר אינו אלא חלק מסיפור תהלת ד' כדי לתת כלים ליעוד האלוקי הזה
הנוער הישראלי עם כל להט אש נעוריו רואה את עצמו מואר באור סיפור תהלת ד' ומכוין עצמו בהתאם
בכל דורותיה כל דור לפי ענינו ותפקידו כולם עסוקים בסיפור תהלת ד' בדגש המיוחד שיועד לכל אחד מהם
ישראל עומד הוא בקרן אורה זו של סיפור תהלת ד' בכל אשר הוא עושה בכל מישורי חייו
תוכן אור הגבורה והתפארת יש בו חיי חכמה חסד אהבת כל הבריות וחיי פאר מקדושים
עם ישראל מלא כל כולו באור הגבורה בה נברא העולם ואור התפארת הגנוז בתורה ומחבר העולמות
העולם אינו יכול להתקשר אל הבורא הבלתי נתפס אלא על ידי עדותם של ישראל הבאה מתוך עצם זרימת חייהם
עם ישראל יודע את הידיעה האלוקית לא רק פילוסופית אלא מתוך היכרות פנימית שעושה אותו לעד
זה לא משהו שאנחנו בוחרים. רוצים או לא רוצים לכך נוצרנו על מנת להחיות את כל העולמות וסעיפיהם
עם ישראל ארץ ישראל ותורת ישראל הם בעצם המשכיותה של הבריאה והתהוותה כל יום מחדש
כח הגבורה העליונה של יוצר בראשית גנוז הוא בנשמת ישראל המהוים צינור חיים להתחדשות בריאת העולם
עם ישראל הוא צינור השפע המושך את האור מן האינסוף ומצמצמו כך שיוכל להאיר לנבראים
עם ישראל הוא יצירה מיוחדת ויחודית שרק בכוחה לספר תהלת האינסוף הבלתי נתפס בשכל האנושי
כל סוגיה שמתבררת לנו אנו נבנים על ידה ובונים על ידה את העולם ואת היקום כולו ומחברים אותו לרצון ד'
לימוד יומי של גמרא רש"י ותוספות חשוב מאד ובעיון יש להמשיך לרא"ש רי"ף רמב"ם ושו"ע עם מפרשיו
ארץ ישראל דורשת תעופה רוחנית הנמצאת בלימוד הרוחני. העומק הלימודי בעושר האגדה מכשיר את הנהגת הדור
לימוד אמונה חשוב כמו מוח לגוף. יש לחזור לפחות עשר פעמים. גדלות באה מלימוד תלמוד וראשונים כסדרם
חכמי ארץ ישראל יאירו בתורתם בנשמתם את האור הגדול של הנשמה האלוקית המשוטטת על הררי ציון
הרבה מגואלי ישראל היו בהתחלה ענווים יותר מידי עד כדי כמעט פחדנות עד שהבינו שהגאולה תלויה בהם
חכמי ארץ ישראל מוכרחים להתגבר על כל המצוקות ולגלות את האור של תורת ארץ ישראל
חכמי ארץ ישראל צריכים לקבל מוסר הפוך מכל גאוותני העולם מוסר שיוציאם מענוה פסולה
רק בארץ ישראל יכולה התורה להתגלות כפי שהיא מעיין מים חיים המגלה ומאיר את הנשמה ומחבר את הכל
בתורת חו"ל לא מתגלים החיים המקוריים הבאים ממעיין החיים וזה גורם לחוסר יכולת של הכללה
חכמי ארץ ישראל יכולים להיות ענקים הבאים מהכללים אל הפרטים ובלבד שיעסקו בפנימיות התורה
מזיו הפנימיות יוכלו חכמי ארץ ישראל לפלפל בתורת הנגלה ולהגיע לבירור ההלכה בזריזות רבה
מאורה של תורת ארץ ישראל עולם ההלכה יואר באור הפנימי וכל תחומי החיים יתחברו זה לזה
תורת חוץ לארץ עסוקה בפרט ואילו תורת ארץ ישראל מעלה את כל הפרטים אל האור הגדול של הכלל
תורת ארץ ישראל באורה המיוחד נדרשת במיוחד לדורנו כדי להראותו את האמת והבהירות והיפה והנשגב שבתורה
תפקידו של התלמוד הבבלי להוריד את האור למחשכים הארציים לעולם השכל המוגבל
כשלומדים הרבה נסתר אז כל הנגלה מתחיל להאיר מאורו של הנסתר זו היא שיטת התלמוד הירושלמי
כשם שאי אפשר לכנסת ישראל להוציא את סגולותיה בלי ארץ ישראל כך היהודי זקוק לתורה
אי אפשר לאדם לחיות ללא אור תורה וכל מי שיש בו חיים הרי זה בא מזכות אבות מכח התורה
אין לקרוע את התורה משאר העולם שהרי קול ד' קורא בכח בשערי האורה הטבעיים המחוברים לתורה
עמוק בתוך הנשמה האנושית שוכנת הנשמה הישראלית וכך בפנימיות של כל חכמה שוכנת התורה
האורות הפנימיים צריכים לדרך ארץ שתוקדם להם בכל עניני תורה גם אלה שהם מעל הבנת השכל
המוסר הטבעי מוכרח להקדים בזמן לפני לימוד תורה ורק כהוראת שעה מקדימים את הלימוד להכנה המוסרית
התורה אחוזה במעיין של נשמות ישראל היא השכינה הקדושה המלאה בכל הטוב לעולם כולו
צמאון הנשמה לרוחניות יכול להשתבר בכל דבר רוחני אבל צמאונה לשלמות הישראלית רק בתורה
רק תורה מצילה את האדם מיצר הרע ומתבלת אותו עד שנעשה כח הפועל לקדושה
כשאדם לומד תורה הוא נפשו מתרכזת לתוך אוצר חייה ומתיישרת כפי שעשה אותה האלוקים והכל מתברך
חנוכה הוא יום חול שבהדלקת הנרות אנו מורידים אליו אורות מאד גבוהים שאינם לפי מידתו ולכן גם אין לנו רשות להשתמש בהם
ההודאה היא להודות שהוא יתברך מחיה אותנו בתוך כל המציאות הגשמית המעשית וזהו תיקון מידת ההוד ראיית אור ד' במציאות הארצית
היונים טענו שכדי לפרסם תורה בעולם צריך לוותר על גדרי הצניעות של הבית היהודי אבל עם ישראל דרכו בקודש היא נר איש וביתו בקדושה
מי שקרוב במעשיו ברעיונו וברוחו לתורה זוכה לפתיחת שערי הלב ולתחושת החיים המאושרת הפנימית
העולם הרוחני העליון יורד אלינו על ידי התורה אבל בשביל זה צריך להרגיש חסרון ולרצות ואז זוכים
השכל הקר נטול התחושה מייצר חיבור חלש ופירודי ויש צורך בתשובה אל החיים האלוקיים
קיום התורה צריך לבוא מתגבורת כח החיים בנשמה ואז כל חלקי התורה מפעמים בשוה בלב האדם
את כולם לקח הרוח את כולם לקח האור אז איך הצליחו החשמונאים לא להיסחף בחכמה היונית ואף לנצח את הביצה הפילוסופית שלהם
העם צריך להאמין באמונה בהירה ונלהבת בחייו ובנטיותיו וללכת בהן בבטחה לאורה של תורה
איש הישראלי חייב להאמין בעצמו שבתוכו שוכנת נשמת אלוקים חיים ויושר אלוקי שוכן בנטיות חייו
מתוך גילוי אורה הפנימי האמיתי של תורה הולכים ועולים עם שקידת התורה ומידות טובות לרוח הקודש
בראיה הסקירתית הכוללת מתגלה אור תורה שבעל פה כזרימת החיים של האומה כולה
יכולת הראיה הפנימית והאמיתית בנויה על סקירה רחבה וכוללת של הפרטים כולם
דוקא החכמות העולמיות ויראת שמים הטבעית השכלית הם החומר שיקבל צורה מרזי תורה ויבארם
דוקא בגלל החוצפה שגרמה להתעבות ההרגשה אנו יותר מצליחים לעסוק בהארות שכליות עליונות
מי שמצרף את לימוד הנגלה עם לימוד הנסתר הרי הוא ממתיק את הגבורה הנגלית בחסד הצפון
מי שכופה את יצרו ומכריח עצמו ללמוד גם פרטי נגלה עם צמאונו לרזי תורה מביא רחמים לעולם כולו
שינויים בסגנון שקידת התורה הרגיל הנובעים מצמאון טהור לרזי תורה אינם מבטלים תורה
כשלומדים רזי תורה בלי באור אבל בלב נאמן זה כמו ירידת גשמים קשה שאחר כך מביא תבואה טובה
כשלומדים בלב נאמן הדברים מתפרשים גם בשכל אבל עצם הרזים ישארו בלתי נתפסים ומעין עליון לשכל
כשאדם לומד סודות התורה ומרגיש שאינו אוחז בהם בהבנה בהירה בכל זאת הם מאירים את כל מהותו
כשהנשמה עייפה מעולם של אינטרסים צרים היא תמצא את חופשה בצלילה למעין העליון של רזי תורה
לימודי השכל הרגיל גורמים לפעמים להתעמעמות השכל הנשמתי אבל אין לתקן זאת על ידי בערות
לפני ששוקעים בקבלה צריך ללמוד בספרי אמונה בדרך השכל כספרי כוזרי רמב"ם ומהר"ל ואז קבלה מביאה להתעלות
גם מי שמתקשה בהבנת דקות החילוקים ברזי תורה יוכל לזכות לדבקות נשמתית בלימודו ועל ידי שכלו ישמר מטעויות
מאחר ורזי תורה באים ממקום נשמתי עליון יכולים הם להיכנס לכל הלבבות ובלבד שישמרו הלומדים על ענוה
גם אם יש גדולי תורה שמוצאים את מילוי ענינים בנגלה זה לא מוריד מערכך שענינך בלימוד פנימיות התורה
כשהאדם רואה שאינו מגיע ליראה וקרבה לד' אלא דוקא מהלימוד הפנימי אות הוא שבזה צריך לעסוק
לא בכל עת אפשר להגיע לגבהים רוחניים וכשאי אפשר אז יעסוק בנגלה ובמעשה וכשהנשמה פורצת יתן לה חופש
טוב ללמוד סתרי תורה כשהלימוד בא מתשוקה לקרבת ד' שאינה מוצאת את מילוייה בחלקי התורה האחרים
לומדי הקבלה המוכשרים ללימוד זה ילמדו הלכה בדרך קצרה וזה וזה יעלה בידם
מי שחש צמאון עצום ללימוד פנימיות כמו מזון בסיסי ליראת שמים, אינו צריך להמתין עם לימוד זה
מי ששוקע בפלפול כדי לשמוח לומד תורה לשמה, ומי שאינו מרגיש אור בפלפולים רחוקים יתגבר בכח כלליותה של תורה
דברים קטנים הם קטנים ואין להציגם כגדולים אבל מאידך יש לראות את עומקם וחשיבותם לשלמות עץ החיים
נשמה המוכשרת להתבוננות רוחנית צריכה לרומם את לימוד ההלכה ממיצריו אל הגדלות העליונה
הקב"ה מתגלה בכל דבר בבריאה וישרי לב זוכים להסתכלות האלוקית הזו, אבל אפילו אצלם הגילוי שבתורה גדול מכולם
מי שעוסק ומשקיע בחלק בתורה שאינו מתאים לו עלול למצוא בתוכו נוגדנים לתורה שהוא לומד
חדשנות בנויה על יראת שמים טהורה היודעת לחדש את החידושים הכי גדולים דוקא מתוך נאמנות
השמחה בקיום פרטי ההלכה הדווקניים באה מתוך לימוד ובירור הלכה כך קונים תורה
בנוסף להלכות רי"ף ילמד גם סדר קבוע בתנ"ך, אגדה, מדרש, מוסר, קבלה, גמרא, בירורי הלכה
אחרי שלמד כיצד ללמוד ויודע לנתח סוגיה כראוי יפנה ללימוד הלכות רי"ף כדי להקיף ומתוך כך יחזור לסוגיות בעיון
צריך ללמוד כל סוגיה בעיון בלי לחץ על ההיקף אבל מאידך צריך לכוון ולתכנן להקיף את כל התורה כולה
גם מי שניגש אל הלימוד בשכל עקום עלול למצוא יבשות וארסיות, אמנם אהבת קדושת התורה יכולה ליישרו
הלומד לשם יהירות וקנטור מתיבשת לו תורתו בפניו ונעשית חסרת חיים ואף עלולה למלאו בארסיות
בלימוד המעשי גנוז טל החיים שמצוי במעשה המצוה עצמה עליה לומדים, וכך הלימוד מרחיב את המצוה והשפעתה
כל אדם קרוא לעסוק בתחום המיוחד לו לפי אישיותו היחודית ובפרט בלימוד תורה יעסוק במה שמרומם את רוחו
כמו שהידע הכללי חשוב על אף שאין לו משמעות עיונית או מעשית מיידית כך גם כל פרטי תורה כולל הלכות דרך ארץ חשובים
התורה מתקיימת דוקא על ידי הדגשת חשיבות הערך של הדרך אל התכלית הרוחנית השלמה ושמירת האמצעיים
לא התכלית הרוחנית היא העיקר כי אם הדרך אל התכלית והדרך היא הפלא והחידוש הגדול של העולם
ידיעות רוחניות הן מדרגות חיים שצריך האדם לבוא אליהם על ידי עבודת הכנה שאי אפשר לוותר עליה
התורה וישראל מכונים ראשית, מדוע? וכי העולם נברא בכוחנו אנו? והרי אנחנו רק אנשים נבראים. סוד האוניברסליות הישראלית
יחודו של האדם בכח הדיבור, כל פתיחת פה בקודש, פותחת אלפי צינורות של אור חדש, אז מדוע יחודיותו מכונה נפש חיה כמו שאר הברואים